Ulkoilma 31.1.2018

Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland -yksikkö kehittää yhteistyössä Järvi-Suomen maakuntien ja matkailuorganisaatioiden kanssa Järvi-Suomesta Lappia vastaavaa houkuttelevaa matkakohdetta ja aluebrändiä. Järvi-Suomea markkinoidaan maailmalla kokonaisuutena yhteisen Lakeland-brändin alla ja yhteisten tuotekokonaisuuksien avulla.


Mainos


Järvi-Suomi vaatii kokonaisuutena vielä paljon tuotekehitystä ja markkinointia, mutta edellytykset ovat hyvät. Järvi-Suomesta löytyy puhdasta ilmaa ja vettä, upeat kansallismaisemat sekä runsaasti majoituskapasiteettia huipputasoisista mökeistä hotelleihin. Tarjontaa pitää vain tehokkaammin paketoida ja kanavoida ostettavaksi soveltuviin myyntikanaviin”, sanoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Yhteistyö maakuntien kanssa on käynnistynyt kahdessa vaiheessa, ja alueelliset kumppanit ovat määritelleet itse yhteiset markkinansa ja tavoitteisiinsa sopivat toimenpiteet. Kohdemarkkinoiksi valikoituivat Keski-Eurooppa, Japani ja Kiina, joista tavoitellaan uusia matkailijaryhmiä vahvistamaan sekä kesä- että syyssesonkia.

Maakunnat ja Visit Finland ovat koonneet yhteensä noin miljoonan euron yhteismarkkinointipotin, joka kohdistetaan sekä näkyvyyteen että matkailutuotteiden myynninedistämiseen. Räätälöityjä toimenpiteitä kohdistetaan matkanjärjestäjille, myyntikanaviin ja kuluttajille. Käytännön toteutuksessa keskeisessä roolissa ovat kunkin maakunnan matkailun alueorganisaatiot, jotka koordinoivat projektin toimenpiteitä yhteistyössä alueen matkailuyritysten kanssa.

Itäisen Järvi-Suomen neljä maakuntaa panostavat Kiinaan

Itäisen Järvi-Suomen neljän maakunnan Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan toimijoiden ja matkailuorganisaatioiden päättäjät kutsuivat keväällä 2017 Visit Finlandin edustajat saman pöydän ympärille, ja alueiden kehitystoiveet ja tavoitteet kiteytettiin yhteiseksi vuoden 2018 toimintasuunnitelmaksi Kiinan markkinoilla.

Syksyllä 2017 käynnistyneen yhteistyön tavoitteena on kehittää kiinalaisille matkailijoille suunnattuja Järvi-Suomen elämystuotteita, kouluttautua ja kerätä kokemuksia asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa sekä edistää Järvi-Suomen houkuttelevuutta valituissa asiakassegmenteissä tiiviissä yhteistyössä jakelutiekumppaneiden kanssa.

Tunnettuuden kasvattamisen lisäksi keskitymme myyntikanaviin. Osallistumme yhdessä merkittäviin myyntitilaisuuksiin Kiinassa ja teemme alueita ja tuotteita tutuksi matkanjärjestäjäkumppaneille tutustumismatkojen, verkkokoulutusten ja yhteiskampanjoinnin avulla”, listaa Järvi-Suomen alueyhteistyöstä vastaava aluepäällikkö Kiti Häkkinen Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä.

Tärkeässä roolissa on myös alueiden yritysten asiakaspalveluosaamisen ja uusien tuotekokonaisuuksien kehittäminen. Esimerkiksi koulutusmatkailu Kiinasta Suomeen on yksi potentiaalisimpia tuoteteemoja ja keskitymmekin yhteistyössä muun muassa tähän niche-markkinaan”, Häkkinen lisää.

Läntinen Järvi-Suomi hakee kasvua Japanista ja saksankielisestä Euroopasta

Läntisen Järvi-Suomen neljän maakunnan Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen yhteismarkkinointi- ja myynninedistämisprojekti käynnistyi Matka 2018 -messuilta yhteisellä messuosastolla. Ylimaakunnallisen yhteistyön tavoitteena on hakea kasvua Japanista ja saksankielisestä Keski-Euroopasta.

Yhteistyössä mukana olevat alueet haluavat vahvistaa näkyvyyttään ja edistää alueidensa matkailutoimijoiden palveluiden myyntiä. Kasvuodotukset majoitusvuorokausissa ovat alkuun muutamien prosenttien luokkaa vuositasolla ja kasvu kohdistuu erityisesti mökki- ja vapaa-ajan majoituskohteisiin.

Esimerkiksi Saimaan alueen toimijoilla on kokemusta menestyksekkäästä ylimaakunnallisesta yhteistyöstä ja myös läntisen Järvi-Suomen laajempaa yhteistyötä on peräänkuulutettu Visit Finlandin taholta. Maakunnat ovat nopeasti löytäneet yhteisen sävelen ja lähteneet systemaattisesti kehittämään yhteistyötä kansainvälisten matkailijoiden houkuttelemiseksi”, Häkkinen iloitsee.

Myös Keski-Euroopan ja Japanin toimenpiteissä painopiste on myynninedistämisessä ja myyntikanavien kanssa tehtävissä yhteiskampanjoissa. Messuilla, myyntikiertueilla ja tutustumismatkoilla alueita markkinoidaan yhteisen Lakeland-kattobrändin alla.

Merellisen saariston suuralueyhteistyö jatkuu

Myös työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamassa merellisen saariston kasvuohjelmassa käynnistynyt tiivis yhteistyö rannikkoalueiden kanssa jatkuu Visit Finlandin koordinoimana. Tuote- ja palvelukokonaisuuksia kehitetään yhdessä alueiden ja yritysten kanssa markkinakohtaisten teemojen mukaisesti, ja yhteistyön tavoitteena on kasvattaa kansainvälisten matkailijoiden määrää edelleen.

 Business Finland
Visit Finland / Vastavalo / Juha Määttä


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Kotimainen vuokramökki kasvattaa suosiotaan hiihtolomakohteena Yhä useampi viettää talvilomansa kotimaassa, vuokrattavassa loma-asunnossa. Suosituimpia ovat pohjoisen matkailukeskusten läheisyydessä olevat vuokramökit ja -huoneistot. Mielikuva suomalaisten hakeutumisesta perheen kesken lumen peittämälle m...
Luonto ja Luonnon päivät 2017 nosti Suomen National Geographicin paras matkakohde -listalle Arvostettu National Geographic nosti Suomen ensi vuoden parhaiden matkakohteiden joukkoon. National Geographic hehkuttaa Suomen luontoa sekä ihastelee, että Suomi juhlii itsenäisyyttään neljällä Luonnon päivällä ja Hossan uudella kansallispuistolla. ...
Ruokaretki.fi tavoittaa lähiruoasta kiinnostuneet herkkusuut Suomen suosituin luontomatkailumedia Retkipaikka.fi on saanut rinnalleen lähiruokaan ja ruokamatkailuun keskittyvän valtakunnallisen Ruokaretki.fi -palvelun. Ruokaretki.fi kertoo ruoantuottajista, tapahtumista, ravintoloista ja kahviloista, jo...
Karttakeskuksen Pohjoiskalotti Nordkapp Matkailukartta Keväällä ilmestynyt Karttakeskuksen Pohjoiskalotti Nordkapp Matkailukartta + opas on matkaopas ja tiekartta pohjoiseen suuntaaville. Mukana kaupunkikartat Rovaniemeltä ja Norjan Tromsasta. Tiekartta 1:800 000 kattaa pohjoiset osat Suomesta, Ru...
Tuoteuutuus: Cocoon Travel Sheet Silk tarjoaa silkinpehmeät unet Cocoon esittelee uuden silkkisen matkalakanan, joka kulkee kevyesti mukana matkalla. Pieneen pussukkaan pakkautuva lakana painaa 160 grammaa ja tuo maahantuojan mukaan reissuun ripauksen luksusta. Travel Sheet Silk takaa ylelliset yöunet, oli matkan ...
Matkailuajoneuvoharrastus kiinnostaa entistä useampaa Vuoden 2016 matkailuajoneuvojen kasvaneet myyntimäärät ovat osoitus siitä, että matkailuajoneuvoharrastus on selvässä kasvussa. Uusien matkailuajoneuvojen myynnin kasvun lisäksi myös käytettyjen kauppa kävi hyvin viime vuonna. Moni uusi harrastaja on...
Uusi yhteistyö avaa suomalaiset luontoreitit miljoonayleisölle Visit Finlandin tutkimuksen mukaan ulkoilu- ja retkeilyreitit kiinnostavat monia ulkomaisia matkailijoita. Uusi yhteistyö Euroopan suurimman liikunta- ja luontomatkailuportaalin kanssa tuo suomalaiset luontoreitit miljoonien keskieurooppalaisten ulot...
Matkailijat suuntaavat tänä kesänä kansallispuistoon – metsässä samoilu kiinnostaa nyt myös ulkomaal... Kansallispuistot vetävät nyt luontoon sekä koti- että ulkomaanmatkailijoita. Suomen kansallispuistoissa kävi viime vuonna ennätysmäärä ihmisiä, ja suosion odotetaan jatkuvan. Suomen luontomatkailun nostetta pitää yllä Lonely Planetin myöntämä tunnust...
Saimi Hoyerille on myönnetty Suomen leijonan ansioristi työstään kulttuurihistorian ja luonnon hyväk... Hotelliyrittäjä, puhuja Saimi Hoyerille on myönnetty Suomen leijonan ansioristi. Ansioristi luovutetaan Hoyerille tänään Hotelli Punkaharjulla. Ansioristin luovuttaa Metsähallituksen pääjohtaja Pentti Hyttinen. Suomen leijonan ansioristi on my...
Metsänkäsittelyllä edistetään matkailua Paljakassa Metsähallitus ja Puolangan kunta ovat uusineet ja laajentaneet viime vuotista sopimusta Paljakan Vääränsärkän freeride -alueesta. Hotelli Paljakan toimitusjohtaja Mika Puuronen on tyytyväinen uuteen sopimukseen. ”Sopimuksella on talvisaikaan s...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika