Ulkoilma 17.7.2017

Sähköavusteiset pyörät yleistyvät kovaa vauhtia. Alan harrastajien kesken sähköavustus jakaa voimakkaasti mielipiteitä, osa vastustaa sähköpyöriä periaatteen vuoksi, toiset vannovat sähköavusteisuuden tuovan lisää moniulotteisuutta harrastukseen. Korkea hankintahinta pistää väkisin pohtimaan, onko sähköpyörää järkevä ostaa, vai olisiko vuokraaminen kustannustehokkaampi vaihtoehto.


Mainos


Muodostaakseni oman mielipiteeni päädyin vuokraamaan sähköavusteisen fatbiken Saariselältä, Lapin Safareiden toimipisteestä. Täysjousitettu vuoden 2016 Haibike Full Fat SIx’n kolmen tunnin vuokrahinta oli 40 € ja koko vuorokausi olisi maksanut 60 €. Hintaan sisältyi kypärän, pumpun ja paikkavälineiden lisäksi lukko. Vastaavan pyörän ostohinta on maahantuojan sivuilla noin 4600 €.

Paikan päällä allekirjoitin vuokrauslomakkeen ja valitsin kypärän. Kypärä oli tarina sinänsä, sillä se oli luokiteltu pyöräilyn lisäksi lasketteluun, kiipeilyyn, melontaan ja siinä oli Recon lumivyöpaikannin. Pyöriä noutaessa naureskelin, että onneksi Lapin kesä on vähäluminen ja lumivyöryyn en todennäköisesti joutuisi.

Täysjousitettu Fatbike on ensi näkemältä kunnioitusta herättävä laite. Järkälemäinen ulkomuoto, Rockshockin Pluto – ilmakeula, Maguran nelimäntäiset levyjarrut ja Yamahan valmistava moottori lupaavat hyvää. Pyörä luokitellaan 250W:n teholla sähköavusteiseksi polkupyöräksi, joten sitä ei tarvitse katsastaa, eikä siihen tarvita omaa liikennevakuutusta. Huippunopeudet eivät kuitenkaan pääse karkaamaan, sillä laki määrää, että mikäli vauhti kasvaa yli 25 km/h, avustus leikkautuu automaattisesti pois päältä. Kovempaakin pyörällä pääsee, mutta silloin on edettävä omalla lihasvoimalla.

Ensipuraisu

Akku kiinni, näyttö paikalleen ja oli aika suunnistaa kohti tuntureita.

Lähtö täydellä avustuksella on kokemus, jota on vaikea pukea sanoiksi. Muutamalla polkaisulla pyörä tuntuu vetävän itsestään ja naama oli niin sanotusti näkkärillä. Wooou, voiko pyöräily olla tällaista? Pyörän massan tuntee, mutta eteneminen on helppoa. Kyse on edelleen pyöräilystä, mutta tuntuu kuin reisissä olisi tuplasti enemmän potkua.

Saariselän tunturialueella riittää jyrkkiä mäkiä ja haastetta, joten päätin ottaa heti luulot pois ja suuntasin kohti Kaunispää -tunturin huippua. Ylämäessä eron huomaa selkeästi. Neljä tuumaa leveä takapyörä ei sudi ja avustus tuo kaivattua lisäapua jyrkässä tunturissa. Ilman avustusta mäen olisi joutunut taluttamaan tai ainakin nousuvauhti olisi ollut melkoista matelua. Kyllä sähköläskillä hien saa pintaan, siitä ei ole epäilystäkään.

Parhaimmillaan pehmeällä alustalla ja jyrkissä nousuissa.

Fatbiken renkaat kantavat hyvin ja Haibike etenee pehmeällä alustalla, kuten suossa tai hiekassa todella hyvin. Pahassakin paikassa pitää muistaa polkea, sillä avustus toimii ainoastaan, kun pyörällä poljetaan. Usein tuntuukin, että kuskilta loppuu uskallus ennemmin kuin pyörä jää suohon jumiin.

Omasta kuntotasosta ja maaston haastavuudesta riippuen avustuksen suuruutta voi vaihdella. Eritasoisia avustusvaihtoehtoja on neljä ja kun sen kertoo kahdellakymmenellä vaihteella, on käytettävissä olevia vaihtoehtoja 80! Kokemus osoitti, että tehokkain avustus ei aina ole paras. Teknisemmässä maastossa pienempi avustus on usein järkevämpi vaihtoehto, jolloin ennättää kropallaan tai jarrulla reagoimaan vastaantuleviin esteisiin.

Akun kesto

Maahantuoja lupaa, että akku kestää pienimmällä avustuksella jopa +140 kilometriä. Pyörän näytöstä näkee sen, kuinka monta kilometriä akku kestää milläkin avustuksen tasolla. Lisäksi näytöstä saa muuta hyödyllistä dataa, kuten nopeuden, keskinopeuden ja kuljetun matkan. Vielä kun oman sykemittarin saisi yhdistettyä näyttöön, niin paketti olisi täydellinen.

Yhteenveto

Normaaleihin pyörälenkkeihin verrattuina keskivauhti kasvoi ja kuljettu matka piteni. Jalat olivat silti hapoilla ja treeni oli tehokas. Sähköfätilla on mahdollista tehdä myös helpompi lenkki, edetä rennosti ja ihailla maisemia. Huikean päivän jälkeen ilahdutti se, että vuokrapyörä on huoltovapaa. Muiden pestessä palauttamaani pyörää, minä saunoin jo mökillä hymy huulilla. Vuokrauksesta jäi varsin positiivinen fiilis ja suosittelen sähköavusteisen pyörän testaamista kaikille, iästä tai kuntotasosta riippumatta. Hauskaa tulee taatusti olemaan!

Lisää tietoa sähköpyöristä www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3777/sahkoiset_liikkumisvalineet_liikenteeseen_vuoden_alusta

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Lapland Safaris:n kanssa.

Teksti: Karolina Arén / Kuvat: Janne Antola


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

e-Fatbike –pyörät tulivat Tahkolle Sähköavusteiset maastopyörät (e-fatbike) on Tahkon uusin aktiviteetti. Tahko Safarit aloittaa alueen ensimmäisenä ohjelmapalveluyrityksenä sähköavusteisten maastopyörien vuokraustoiminnan sekä ohjatut retket. Ympärivuotinen ja kaikille sopiva ak...
Pyhä-Luosto tarjoaa ensimmäisenä matkailualueena maksuttoman revontulihälytyksen asiakkailleen Marraskuussa 2018 Pyhä-Luostolla otetaan käyttöön reaaliaikainen Aurora Alert Realtime-revontulihälytysjärjestelmä. Pyhä-Luosto on ensimmäinen matkailualue, joka tarjoaa palvelun maksuttomana kaikille matkailualueella vieraileville asiakkaille. Ainoa...
Ehdota nimeä Saariselän uudelle reitille ja tuvalle Urho Kekkosen kansallispuisto kaipaa ideoita uuden taukotuvan ja samalla lähireitin nimeksi. Voit lähettää nimiesityksesi 30.11. mennessä osoitteeseen ukpuisto(at)metsa.fi ja olet mukana tuotepaketin ja kolme yötä varaustuvassa – palkintojen arvonnas...
Tuoteuutuus: Cocoon Travel Sheet Silk tarjoaa silkinpehmeät unet Cocoon esittelee uuden silkkisen matkalakanan, joka kulkee kevyesti mukana matkalla. Pieneen pussukkaan pakkautuva lakana painaa 160 grammaa ja tuo maahantuojan mukaan reissuun ripauksen luksusta. Travel Sheet Silk takaa ylelliset yöunet, oli matkan ...
Pallas-Yllästunturin kansallispuisto kisaamassa kansainvälisestä Matkakohde 2017 -palkinnosta Lapin luonnon suitsutus maailmalla jatkuu - Pallas-Yllästunturin kansallispuisto kisaa kansainvälisestä parhaan matkakohteen palkinnosta yhdessä kahden muun finalistin kanssa. Maailmanlaajuinen matkailun asiantuntijajärjestö World Travel & Touris...
Lapland Hotels -ketjuun kuuluu nyt myös lumihotelli Lapin suurin matkailualan toimija Lapland Hotels on liittänyt Snow Villagen valikoimaansa. Yritysjärjestelyn myötä Lapland Hotels on ensimmäinen suomalainen hotelliketju, joka tarjoaa vierailleen mahdollisuuden yöpyä lumesta ja jäästä rakennetussa ho...
Saariselällä käynnistyy ulkoilureitin kestävöintityömaa Suosittu retkeilyreitin osa Saariselällä Urho Kekkosen kansallispuistossa saa tämä syksyn aikana uuden kestävämmän pinnan. Tavoitteena on saada retkeilijöille reitti, joka kestää kulutusta, mutta on kuljettavissa myös lenkkareilla. Työmaa alkaa 25.8....
UlkoilunMaailma.fi reissaa Lappiin – Tunnelmia tunturista ja tunturin vierestä UlkoilunMaailma.fi herkuttelee Lapin tunnelmilla 1.-10.8. Seuraa reissua sosiaalisen median sivuillamme mm. Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. UlkoilunMaailma.fi somessa www.facebook.com/ulkoilunmaailma www.twitter.com/ulkoilunmaailma www.go...
Vongoivan kammi ”Kekkospuiston” sydämessä – Jouni Ohtamaan videodokumentti-ilta Aurorassa Saar... Urho Kekkosen kansallispuiston sydämessä sijaitseva Vongoivan kammi on nähnyt paljon. Kammi on ollut monen suunnistustaitoisen retkeilijän yöpymispaikka monen vuosikymmenen ajan. Useampaan kertaan se on rakennettu uudelleen samoille sijoilleen. Auror...
Ensimmäinen Karttakeskuksen vedenkestävä kartta on nyt ulkona Saariselkä Sokosti 1:50 000 on ensimmäinen uudelle synteettiselle materiaalille painettu Karttakeskuksen ulkoilukartta. Uudet kestävät ulkoilukartat tunnistaa jatkossa kannen keltaisesta merkinnästä. Saariselkä Sokosti -ulkoilukartta yhdistää sama...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika