Ulkoilma 25.11.2014

Urheilukauppa käy kovaa kilpailua hinnoilla ja hintamielikuvilla, samalla retkeilykauppa on rakentanut laatumielikuvaa. Muutoksesta kertoo muun muassa Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2014 –tutkimuksen tulokset. Partioaitta kiilasi Intersportin ohi Suomen arvostetuimmaksi urheilukauppabrändiksi. Kolmanneksi arvostetuin tutkimuksessa oli Sportia.

Intersport kertoi lokakuun alussa karsivansa valikoimastaan pienempiä merkkejä ja panostavansa suuriin kuten Nike ja Adidas. Intersportin tilannetta eniten tukaloittaa norjalainen urheilukauppa XXL.

Retkeilykauppa luottaa maailman laatumerkkeihin

Vastoin kuin esimerkiksi Intersport niin retkeilykaupat tuovat markkinoille jopa uusia merkkejä. Uudet ja tutut outdoormerkit mielletään laadukkaiksi ja kestäviksi. Yleinen trendi maailmalla on ollut outdoormerkkien suosio katumuodissa vapaa-ajankäytön lisäksi.

Uusia retkeilykauppoja ja urheilukauppoja

Scandinavian Outdoor avasi lokakuun lopussa Poriin uuden myymälän Kauppakeskus Puuvillaan. Poriin aukesivat samalla myös Top-Sport, Stadium ja Budget Sport . Oulun Ideaparkkiin vuorostaan aukesi kokonaan uusi retkeilyvälinekauppa Tophill Outdoor. Ouluun aukesivat myös mm. Top-Sport, Quiksilver ja Luhta.

Aika näyttää kuinka erikoiskaupan tilanne kehittyy tulevaisuudessa. Samalla kun kuluttajat haluavat nauttia vapaa-ajastaan enemmän sekä panostaa varusteisiin – on yleinen kulutus ollut laskussa. Kumpi vie lopulta pidemmän tikun, hintamielikuva vai laatumielikuva?

Teksti ja kuva: Mika Mannonen

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika