Ulkoilma 5.8.2011

Kesäkuun puolessa välissä alkoi kolmen suomalaisen freestyle-melojan kilpailumatka kohti Saksan Plattlingia. Matka kesti yhteensä 16 päivää ja tässä blogikirjoituksessa kerron matkasta päiväkirja muodossa.

Sunnuntai 12.6.

Sunnuntaiaamuna oli aikainen herätys, koska lautta lähti Vuosaaren satamasta kohti Travemunden satamaa klo 15.00. Kaikki varusteet tuli pakattua juuri sopivasti samaan aikaan kun Tuomas Kaukola ja Anni Mykkänen ajoivat Mäkelänrinteen pihaan hakemaan minua. Pakkasimme vielä autoon omat varusteeni, kävimme syömässä lähi pizzeriassa, ostamassa hieman evästä ennen kuin suuntasimme kohti Vuosaarta josta Finnlinesin lautta lähti. Laivamatka kesti noin 30 tuntia ja matka kului reippaasti syöden buffetissa, katsoen elokuvia ja nukkuen.

Kuudella kajakilla lastattu auto odottaa pääsyä laivaan Vuosaaren satamassa.

Maanantai 13.6.

Laiva saapui satamaan ilta yhdeksältä ja lähdimme hyvin levänneinä ajamaan kohti Plattlingia sillä periaatteella, että ajetaan niin pitkälle kunnes alkaa väsyttää. Väsymys ei iskenyt matkan aikana ja kahdeksan tuntia myöhemmin saavuimme aallolle. Auto jätettiin pari tuntia aiemmin saapuneiden Teemun, Juuson ja Mikaelin auton viereen, jotka olivat ajaneet Torniosta Plattlingiin. Itseäni ei pitkä ajomatka väsyttänyt ja aallollakin oli vain pari melojaa, joten päätin vielä lähteä melomaan ennen päiväunia. Aalto oli erinomaisessa kunnossa ja melontakerta ei jäänyt niin lyhyeen kuin kuvittelin. Aamuyön tunteina tuli käytyä kaikki osaamani liikkeet läpi ja mietittyä jo vähän mitä liikkeitä kilpailussa tekisin.

Tiistai 14.6.

Päiväunien jälkeen kävimme ostamassa paikallisesta supermarketista aamupalaa eli maitorahkaa, banaania ja mehua. Tämän jälkeen koittikin jo uusi melontakerta ja tälle kertaa akanvirrassa ei tarvinnut olla yksin. Useimmat paikalla olevista melojista olivat melomassa samaan aikaan ja aaltoon pääsyä sai jonottaa 10-15 minuuttia. Nyt kisasuoritus alkoi jo muodostua ja se tulisi olemaan: voltti, oikea mc nasty, vasen mc nasty, oikea space gozilla ja splitwheelistä phonix monkeyhin yhdistelmä. Loppupäivän ohjelmaan kuului vielä mm. leirin pystytys ja grillaus.

Juho harjoittelemassa kisa-aallossa.

Keskiviikko 15.6.

Eilispäivän pitkästä jonotuksesta harmistuneena, laitoin kellon herättämään aamulla klo 0330. Kevyt aamupala, melontavarusteet päälle ja aallolle samaan aikaan kun valo alkoi kajastaa taivaanrannasta. Aikaisesta herätyksestä huolimatta tälläkään kerralla ei tarvinnut meloa yksin, sillä aallolla oli lisäkseni viisi melojaa. Harjoituskerta kului taas kisasarjaa harjoitellessa. Aallossa oli hieman helpompi tehdä temppuja, koska vesi oli laskenut eilisestä 10 senttimetriä.  Tänä päivänä en käynyt enää uudestaan melomassa, koska vesi jatkoi laskemistaan. Muuten päivä kului paikallisessa vesipuistossa harjoitellen koordinaatiota kolmen ja viiden metrin uimahypyillä ja laskien vesiliukumäkeä. Illalla oli jälleen vuorossa grillaamista ja tällä kertaa vuorossa oli sinihomejuustolla täytettyjä herkkusieniä jotka oli vielä kääritty pekoniin ja ulkofile-hampurilaisia.

Torstai 16.6.

Öisestä vesisateesta huolimatta veden pinta oli vain laskenut ja tämän vuoksi päivästä tuli kokonaan lepopäivä. Täysin lepäilyksi päivä ei kuitenkaan mennyt sillä kävimme kaksi kertaa uimassa vesipuistossa. Ensimmäinen kerta kului beach volleyta pelatessa ja peli alkoi sujua jopa niin hyvin, että päätimme tarkistaa koska seuraavat MM-kilpailut tästä lajista pidettäisiin. Toinen kerta kuluikin rennommissa merkeissä, sillä hypimme taas hyppytorneista ja laskimme liukumäkeä kaikilla mahdollisilla eri tekniikoilla testaten mikä olisi nopein tapa päästä alas. Illan grillailujen jälkeen oli vielä vuorossa jalkapalloa muiden melojien kanssa.

Perjantai 17.6.

Nyt alkoivat viralliset harjoitukset kisa-aallossa ja täten melonta oli kielletty muilta melojilta klo 07-19. Jokaiselle melojalle oli varattu 3 minuuttia aikaa harjoitella aallossa, eli Suomen joukkueen harjoitusaika oli 33 minuuttia. Viralliset harjoitukset jatkuivat aina kilpailujen alkuun eli maanantaihin asti. Koko joukkue meloi erittäin hyvin Marjaanaa lukuun ottamatta. Hän oli sairastunut vatsatautiin ja ei voinut osallistua harjoituksiin. Omaan melontaan olin erittäin tyytyväinen ja onnistuin saamaan muutamaan kerran kisasuoritukseni kokonaisuudessaan läpi. Loppupäivä kului edellisten päivien tapaan vesipuistossa ja grillaillen.

Lauantai 18.6.

Viime yö ja koko päivä satoi vettä aikalailla ja joessa vesi on noussut noin 30 senttimetriä. Tänään oli taas vuorossa jokapäiväinen harjoitusvuoro ja itselläni melonta ei kulkenut enää yhtä hyvin kuin edelliskerroilla. Aalto oli muuttunut loivemmaksi veden nousun vuoksi ja se sopinut minulle niin hyvin.  Melonnan jälkeen lähdimme vielä ajamaan naapurikylään Deggendorffiin kiertelemään muutamia kauppoja. Illalla oli vielä vuorossa melonnan analysointia valmentajan johdolla.

Sunnuntai 19.6.

Sade jatkui ja jatkui ja aalto muuttuu koko ajan loivemmaksi ja huuhtovammaksi. Tästä syystä paikka vaikeutui koko ajan. Tämän päivän harjoitus oli heti aamusta ja paikan vaikeutumisen huomasi jo monien melojien melonnasta, liikkeet eivät enää pysyneet aallossa sisällä ja näin ollen ne eivät ole enää hyväksyttäviä. Loppupäivä kuluikin sadetta pidellessä kaikissa mahdollisissa paikoissa esimerkiksi paikallisessa kebab-ravintolassa, jossa on ilmainen internet.

Maanantai 20.6.

Maanantaina oli vuorossa viimeinen virallinen harjoituskerta. Vesi oli edelleen noussut ja tämän päivän harjoituksissa nähtiin jo muutamia aaltoliikkeitäkin. Virallisten harjoitusten jälkeen kävimme vielä Juuson kanssa leikkimässä GoPro-kameroilla ja kuvailimme toisiamme kahdella kameralla. Melontojen jälkeen lähdimme editoimaan pientä elokuvaa, joka tullaan julkaisemaan jossain vaiheessa. Maanantai-iltana oli vuorossa myös kilpailujen viralliset avajaiset. Kilpailuissa edustetut maat kävelivät kaupungin pääkatua pitkin kaupungin läpi ja paikalliset seurasivat tätä pitkää jonoa sankoin joukoin kävelyteiden varsilla. Ohjelmassa oli vielä lisäksi kaupunginjohtajan ja kansainvälisen kanoottiliiton puheenjohtajan puhe ja paikallinen musiikkiesitys. Illalla kilpailijoille tarjottiin ruokaa ja monet kilpailijoista jatkoivat ruokailun jälkeen avajaisbileisiin paikalliseen baariin.

Kaupungille oli kerääntynyt sankoin joukoin ihmisiä seuraamaan avajaisia.

Tiistaina 21.6.

Tiistai oli ensimmäinen virallinen kilpailupäivä ja vuorossa ovat naiset, squirt-sarja, OC1 ja C1. Suomen joukkueesta meloivat kolme melojaa Paula Suurseppä, Anni Mykkänen ja Marjaana Terni. Marjaana ei pystynyt tekemään yhtä kovia sarjoja kuin harjoituksissa ja jäi sijalle 28. Seuraavana oli Anni joka meloi hyvän ensimmäisen suorituksen, mutta toinen suoritus hieman epäonnistui ja Anni jäi sijalle 24. Paula meloi erinomaisen suoritukset ja oli sijalla 4. alkuerien jälkeen. Paulan sarjaan kuului mm. felixit ja isot voltit! Tiistaipäivä kuluikin hurraten suomalaisia ja katsoen muiden kilpailijoiden melontaa. Välillä kävimme taas jokapäiväisille pesuilla vesipuistossa ja syömässä paikallisessa pizzeriassa, jonka omistaja muistaa meidät jo viime vuosilta.

Keskiviikko 22.6.

Nyt oli vuorossa erittäin pitkä kilpailupäivä, koska vesisateet ovat pelästyttäneet kisajärjestäjiä ja joen veden uskottiin nousevan loppuviikosta. Kilpailuja käytiin aina klo 07.00 lähtien melkein puolelle öin asti. Tänään oli vuorossa miesten alkuerät ja kaikkien sarjojen neljännesfinaalit. Suomalaisista olivat vuorossa miehet ja heistä parhaiten meloi Tuomas Kaukola joka meloi sijalle 13. Muiden suomalaisten kohdalla sarjat eivät olleet aivan täydellisiä ja sijoitukset olivat: Tuomas Kuronen 27., Mikael Lantto 31., Juho Niskanen 42. ja Juuso Karttunen 63. Päivällä kävimme vielä myös pienellä turistikierroksella Passaussa. Jossa söimme hyvät jäätelöt ja kiertelimme vanhaa kaupunkia. Päivällä oli vuorossa myös junioreiden alkuerät, joissa Teemu Väliahdet meloi hyvän suorituksen ollen 4., kilpailujen ensikertalaiset 14 vuotias Vili Volotinen oli 27. ja Aleksi Herranen 32.  Illalla oli vielä vuorossa Paulan neljännesvälierä suoritus. Paula ei pystynyt suorittamaan samoja liikkeitä kuin alkuerissä ja jäi sijalle 12, ja näin ollen ei enää päässyt semifinaaleihin. Iltahämärissä oli vielä vuorossa Tuomaksen neljännesvälieräsuoritus jonne pääsi 25 parasta melojaa. Välierät olivat erittäin kova tasoiset ja vaikka Tuomas teki parhaansa, hän jäi sijalle 19. Semifinaaleista karsiutui myös kuuluisia melojia kuten Eric Jakcson, joka on moninkertainen maailmanmestari.

Eric Jackson näyttää kuinka voltti tehdään. Oikealla näky tuomariteltta jossa tuomarit viettivät pitkiä päiviä.

Torstai 23.6.

Aamulla kilpailut alkoivat taas aikaisin aamusta ja tänään oli vuorossa kaikkien sarjojen semifinaalit. Vuorossa oli enää Teemu, joka meloi erittäin hyvät suoritukset ollen jälleen 4. Tällä suorituksella Teemu on ensimmäinen suomalainen joka on koskaan ollut mukana maailmanmestaruuskilpailujen finaalissa! Tästä syystä Teemulle suoritettiin pieni hiusten leikkuu onnistuneen suorituksen jälkeen. Parin päivän auringon paiste taas katkesi tänään ja loppupäivä onkin vietetty internet-kahvilassa. Illalla oli vielä vuorossa paikallinen Oktoberfest, jonne koko joukkue lähti vesisateesta huolimatta.

Kansanjuhlissa oli paikalla myös Tivoli nuoremmille osallistujille.

Perjantai 24.6.

Tänään käytiin ainoastaan Big Air- ja King of the wave-kilpailut, koska jäljellä ovat enää finaalit jotka melotaan huomenna. Suomalaiset eivät osallistuneet näihin kilpailuihin vaan lähtivät sankoin joukoin junalla kohti Müncheniä. Aika kului pääasiassa Karlsplatzin ja Marienplatzin välisiä kauppoja kierrellessä ja syödessä paikallisessa ravintolassa. Kävimme myös katsomassa viimevuotista Münchenin tulva-aalto, joka sijaitsee aivan kaupungin keskustassa. Aalto siellä vieläkin oli, mutta harmittavasti se oli vain muutaman kymmenen senttimetrin korkuinen.

Lauantai 25.6.

Tänään oli kilpailujen kohokohta, kun melottiin finaalit. Näissä nähtiin erinomaisia suorituksia ja jokaisessa sarjassa maailmanmestaruuteen vaadittiin todella paljon. Suomalaisista Teemu Väliahdet meloi ainoana suomalaisena finaalissa. Toisen kierroksen jälkeen Teemu oli vielä pronssissa kiinni, mutta viimeisellä kierroksella britti Bren Orton vie mitalin Teemulta. Kovatasoisin finaali nähtiin ehdottomasti miehissä, jossa voiton vie James Bebbington ennen Peter Csonkaa. Pronssi lähti tällä kertaa Amerikkaan Stephen Wrightille. Suurin osa suomalaisista lähti jo heti finaalien jälkeen kotiin, mutta meidän autokunta vietti vielä yhden yön Plattlingissa. Sunnuntaina suuntasimme takaisin kohti Travemunden satamaa, välissä kierrellen vielä vähän Lupeckissäkin. 30 tunnin laivamatkan jälkeen koti Suomen rannikko alkoi häämöttää ja matka oli oikeastaan jo loppu.

Miesten mitalikolmikko

Kokonaisuudessaan reissu oli jälleen kerran aivan loistava vaikka sää ei ihan joka päivä suosinutkaan telttailijoita. Paras saavutus oli ehdottomasti Teemun 4. sija juniori miehissä. Seuraavat MM-kilpailut käydään 2013 Yhdysvalloissa ja siellä on toivottavasti taas loistava Suomen joukkue mukana!

Juho Niskanen {jcomments on}

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika