Ulkoilma 14.4.2015

Tight-reppu oli ensimmäinen askel Haglöfsin nousussa moderniksi ulkoilutuotemerkiksi. Tight-reppuja on myyty jo yli miljoona kappaletta, ja se on yksi Haglöfsin suurimmista menestystarinoista.

Tightin historia

Tight-reppu esiteltiin vuonna 1993 pitkän kehitysvaiheen jälkeen. Repun suunnittelu ja istuvuus erosivat merkittävästi muista sen aikaisista repuista ja rinkoista, jotka yleensä joko lepäsivät rungon päällä tai roikkuivat vapaana ja läiskivät kantajaansa selkään. Haglöfs valmisteli mainostoimiston kanssa yksityiskohtaisen suunnitelman, johon sisältyivät niin tuotenimi kuin markkinointi- ja myyntistrategiatkin.

Tight kehitettiin houkuttelemaan uutta, nuorta ja modernia käyttäjää, ja tuotteen julkaisu oli monella tavalla innovatiivinen. Siinä hyödynnettiin vuorikiipeilijöitä, maastopyöräilijöitä, lumilautailijoita sekä iskulausetta ”Sinun tulisi liikkua – ei reppusi”.

Perinteisten litramittojen sijaan Haglöfs valitsi reppujen kokoluokiksi pienen, keskikokoisen ja suuren. Näin repun kohderyhmän oli helpompi valita oikea koko. Haglöfsin omasta logosta tehtiin hillitympi, jotta tuotenimelle jäisi enemmän tilaa. Tightista tuli suurmenestys, ja sillä oli olennainen rooli modernin Haglöfsin luomisessa.

Tightin kehitystä on jatkettu läpi vuosien. Eri koot ja muunnelmat ovat tulleet ja menneet. Klassinen Tight-reppu on kuitenkin pysynyt 20 vuotta sitten tapahtuneesta esittelystään asti enemmän tai vähemmän muuttumattomana. Pisaramainen muoto ja matala painopiste takaavat, että reppu pysyy paikoillaan ja seuraa kehon liikkeitä joka tilanteessa; muotoillut olkahihnat; kiinnike jäähakulle ja rintahihna, jotka voi molemmat irrottaa. Yli miljoona kappaletta myyty reppu on sekä yksi Haglöfsin suosituimmista että myös parhaiten käytännössä testatuista tuotteista.

haglofs_tight_02
Rugged ja Legend.

Klassinen reppu uudessa pakkauksessa

Keväälle/kesälle 2015 Haglöfs esittelee kolme uutta versiota Tight-repusta. Uusine väreineen ja materiaaleineen ne täydentävät vanhoja malleja jännittävällä tavalla.

Tight Legend leikkii väreillä, jotka hakevat innoituksensa alkuperäisen Tight-repun ilmestymisajoilta. Vahvat, iloisesti yhdistellyt värit muistuttavat nuoruuden päivistä ja vetoavat niihin, jotka muistavat vanhan viisauden: Ensivaikutelman tekemiseen saa vain yhden tilaisuuden. Tight Iconin värivaihtoehdot ovat hieman hillitymmät, mutta sen ”pop”-väri erottuu taatusti.

Tight Legend ja Tight Icon flirttailevat 1980- ja 1990-lukujen kanssa. Olemme palanneet ajassa taaksepäin tutkiskelemaan Haglöfsin tuotteita, mainoksia ja markkinointia sekä sitä, kuinka värejä yleensä käytettiin niihin aikoihin. Kaikilla repuilla on tismalleen samat ominaisuudet kuin Tight-repuilla on ollut kaikki nämä vuodet – kestävät materiaalit ja istuva malli, jonka ansiosta reppu asettuu hyvin selkää vasten – mutta lisäsimme myös riemukkaita värejä hauskoina yhdistelminä”, kertoo Viktor Wramdemark, Business Area Manager Hardware.

Tight Rugged on Haglöfsin uuden Outdoor Lifestyle -tuotekonseptin ensimmäinen Tight-reppu. Tämän tuotemalliston on tarkoitus toimia luonnon ja urbaanin ympäristön raja-alueella. Se sisältää käytännöllisiä tuotteita, joiden avulla voi selvitä kaikista arjen tilanteista. Tight Rugged on tehty kestävästä, vahatusta puuvillakankaasta, ja se yhdistää täysin luonnollisen pinnan Tight-repuille ominaisiin teknisiin toimintoihin. Tight Ruggedissa on myös suojatasku kannettavalle tietokoneelle – kovin moni reppu ei tarjoa tätä ominaisuutta yhdessä jäähakulle tarkoitetun kiinnikkeen kanssa!

Lähde: Haglöfs

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika