Ulkoilma 12.2.2020

Alkuviikosta uutisoitiin laajasti kuinka norjalainen XXL on joutunut turvautumaan pakkomyyntiin. Pakkomyynnin syyksi kerrottiin kehno talvi ja muuttunut käytäntö veronpalautuksissa. Olisiko syynä kuitenkin kieroutunut markkina ja liian nopea kausisykli?


Mainos


Norjalainen urheilukauppa XXL kertoo myyvänsä Suomessa tappiolla tavaraa noin 1,2 miljoonalla eurolla tavarataloa kohden. Samalla kun XXL ampuu omaan jalkaa, se myös tulittaa valmistajien raajoja. Nyt tapahtuvalla ”pakkomyynnillä” on pitkäkestoiset vaikutukset. Nyt ihmiset tankkaavat talvivarusteita myös tulevia talvia varten, joka nakertaa myyntiä myös tulevaisuudesta. Tilanne on varmaan selvä, ja siihen todennäköisesti XXL:llä reagoidaan tulevien kausien tilauksia tehdessä. Kun tilausmäärät yleisesti vähenevät, joutuvat myös valmistajat mitoittamaan omaa tuotantoaan tulevaan kysyntään. Jollain aikavälillä tilanne toivottavasti tasoittuu ja saattaa johtaa jopa urheiluvaatteiden ja -varusteiden ylituotannon vähenemiseen, joka olisi ympäristön kannalta erittäin hienoa. Nykyisellään ylituotantoa tehdään tarkoituksella, ja samaan aikaan avataan ”outlet-myymälöitä” ympäri Eurooppaa.

Luoko hinta oikeanlaista kysyntää?

Suomessa kuluvan talven myynti on tökkinyt, koska eteläisessä Suomessa ei ole ollut kunnon talvea. Kuluttajille ei ole muodostunut tarvetta ostaa uusia talvivarusteita, joten rahaa on säästynyt ja samalla on tyydytty käyttämään vanhempia edellisten vuosien varusteita. Ympäristön kannalta olisi aina järkevää käyttää vanhat varusteet elinkaarensa päätökseen. Nykyinen kausisykli tuottaa jatkuvasti uusia värejä, ominaisuuksia ja tarpeita, jotta me kuluttajat ostaisimme säännöllisesti lisää ja lisää. Mikäli meillä ei ole luonnollista tarvetta ostaa uutta, on kaupan keksittävä tapoja tehdä tilaa omaan varastoon. Pakkomyynti on rehellinen nimitys XXL:n rankalle polkumyynnille. Hinta painetaan niin alas että kuluttajat alkavat näkemään tarpeita. Tarpeita, joita heillä ei hetkeä aikaisemmin ollut lainkaan.

Olisi aika rakentaa urheilukauppaa kestävälle pohjalle

Ruotsalainen Stellar Equipment on oivaltanut esimerkillisesti kestävälle pohjalle rakennetun malliston toimivuuden. Mallisto perustuu kerrospukeutumiseen sekä toimivaan muotoiluun. Lisäksi värien sävyt on suunniteltu toimimaan yhdessä ja mahdollisimman monipuolisesti. Toimivan malliston ansiosta merkki ei ole myynyt tuotteita kausi- tai blackfriday-alennuksilla, eli hinnalla ei ole luotu teennäistä kysyntää. Malliston myydyin tuote on ollut valikoimassa jo neljä vuotta.

Myös ruotsalainen klassikko Fjällräven on oman elinkaarensa aikana nojannut paljon samaan ideologiaan. Värit ovat keskenään tasapainossa ja materiaali on suurelta osin samaa. Näillä toimilla saadaan kestävä mallisto, joka ei ole niin arka kausivaihtelulle tai leudoille talville. Pitkäikäisyys toimii myös retkeilyvarusteissa, kuten Kajka-rinkassa, joka on ollut mallistossa jo useita vuosia.

Suomessa samoja piirteitä löytyy ainakin Sastan ja Savotan mallistoista, jotka eivät turhia hötkyile.

Olisi kaikkien edun mukaista siirtyä hiljalleen kestäviin mallistoihin ja vastata kuluttajien oikeisiin tarpeisiin. Mikäli kulutus vähenee, se ei välttämättä ole huono edes valmistajille tai kaupalle. Alennusmyynnit tai pakkomyynnit eivät tuota hyvää valmistajille, kaupalle tai ennen kaikkea ympäristölle. Kauppalehden 10.2. artikkelin mukaan XXL on joutunut tekemään 385 miljoonan Norjan kruunun eli noin 38 miljoonan euron alaskirjaukset liian suureksi paisuneesta varastostaan.

Emme haluaisi, mutta nyt on pakko tehdä jotain.

Mika Mannonen


Mainos
x



Luitko jo nämä?

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika