Ulkoilma 7.4.2014

Metsähallituksen luontopalvelut haluaa kehittää Öröstä Saaristomeren kansallispuiston luontomatkailun keskuspaikan. Matkailukäytön käynnistämiseksi on juuri valmistunut suunnitelma, jonka mukaan saarelle odotetaan muutaman vuoden kuluttua jo noin 30 000 kävijää vuodessa, jatkossa vielä enemmän. Matkailukäytön myönteisen tulovaikutuksen aikaansaaminen edellyttää kuitenkin yhteysalusliikennettä, mikä on myös investointien ja yrittäjäkumppanien saannin edellytys. Kehittämistoimet vuonna 2015 avautuvalle saarelle ovat jo käynnissä.

Örön matkailukäytön kehittämissuunnitelma on valmistunut. Sen mukaan Örötä aletaan kehittää vaiheittain usean vuoden ajan. Yksi kiireellisin avainkohta on toimivien liikenneyhteyksien eli käytännössä yhteysalusliikenteen saaminen saareen. Saarelle on lisäksi tarkoitus avata ja merkitä kaksi uutta julkista veneväylää.

Örön matkailukäytön kehittäminen edellyttää useiden miljoonien eurojen investointeja lähimpien 5–7 vuoden aikana. Rahoitusta tarvitaan liikenneyhteyksien lisäksi mm. vierasvenesataman rakentamiseen sekä matkailukäyttöön sopivien rakennusten korjaamiseen. Valtioneuvoston kehysriihessä osoitettiin äskettäin rahaa siihen, että vuosina 2014–2015 työt ovat hyvässä vauhdissa. Lisäksi Metsähallitus on aloittanut yksityisten investoijien haun.

Valmistunut selvitys osoittaa, että sijoitus Örön kehittämiseen kannattaa. Saaren arvioidaan houkuttelevan vuodessa noin 30 000 kävijää, jatkossa tämä määrä voi jopa kaksinkertaistua. Örön kehittämisen uskotaan tuovan jo muutaman vuoden kuluttua 20–30 pysyvää työpaikkaa saaristoon, ja lisäksi rakennusvaiheen aikana paljon lisää työtilaisuuksia. ”Matkailutuloa alueelle syntyy vain, jos on palveluja, joihin kävijät voivat käyttää rahaa. Palvelujen tuottaminen puolestaan edellyttää niiden tuottamiseen tarvittavan infrastruktuurin rakentamista”, sanoo erikoissuunnittelija Jouko Högmander Metsähallituksen luontopalveluista.

Konkreettisia toimia jo käynnissä

Vaikka kehittämissuunnitelma julkaistaan tänään, Metsähallitus on jo aloittanut useita konkreettisia toimia Örön matkailutoiminnan käynnistämiseksi.

Metsähallitus on myös käynnistänyt neuvottelut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Kemiönsaaren kunnan kanssa yhteysalusliikenteen palauttamiseksi Öröhön ensi kertaa sen jälkeen, kun yhteydet loppuivat vuonna 2005. Uuden 70 venepaikan vierasvenesataman lupaprosessi ja suunnittelu ovat niin ikään etenemässä.

Kuluvan vuoden aikana tehdään myös paljon työtä osaavien matkailuyrittäjien löytämiseksi.  Metsähallitus aikoo vuokrata Örön tiloja yrittäjille, joille Örö tulee tarjoamaan hyvät mahdollisuudet, mm. laadukkaat satama-, majoitus- ja opastuspalvelut. Tavoitteena on ensi vaiheessa kunnostaa niin sanotusta 12 tuuman kasarmikeskuksesta Örön luontomatkailun palvelukeskus.

Örö pähkinänkuoressa

– Örö sijaitsee Kemiönsaaren kunnassa Saaristomeren itäosissa.
– Se liitetään Saaristomeren kansallispuistoon vuonna 2015 ja avataan yleisölle kesäkuussa 2015.
– Örön saaren vetovoimatekijät ovat luonto ja linnakehistoria.
– Saarella on toistakymmentä kilometriä rakentamatonta rantaa, kauniita hiekkarantoja sekä monen ikäisiä tykkejä ja bunkkereita.
– Örössä on kuutisenkymmentä rakennusta, joista monet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita.
– Suurin osa saaresta vapautuu merivoimien käytöstä vuoden 2015 alussa.
– Saaristomeren kansallispuistoon tehtiin viime vuonna 59 100 käyntiä.

Lähde: Metsähallitus

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika