Ulkoilma 17.4.2019

Lapin matkailu kasvaa kohisten. Moni näkee Lapin turismissa kultakaivoksen, mutta Swecon aluekehittämisen asiantuntijat Markku Nissi ja Kimmo Vähäjylkkä tietävät myös, mikä matkailun kehittämisessä on haastavaa. Käänsimme katseen pohjoiseen.


Mainos


Matkailu on yksi nopeimmin kasvia teollisuuden aloja Suomessa. 15 miljardin euron kakulla sen osuus Suomen BKT:sta on jo 2,6 prosenttia. Meillä on kuntia, joissa matkailu on ylivoimaisesti suurin työllistäjä. Matkailualueina Suomessa vetovoimaisimpia ovat tällä hetkellä pääkaupunkiseutu ja Lappi.

Osa ihmisistä hakee elämyksiä pimeydestä, kylmyydestä ja hiljaisuudesta”, kertoo Swecon kehitysjohtaja Kimmo Vähäjylkkä.

Vähäjylkän osaamista on alueiden ja matkailun kehittäminen. Hän on tehnyt kymmeniä matkailun Master planeja ja niihin liittyviä maankäytön kehittämissuunnitelmia – pohjoisen suunnalla esimerkiksi Ylläkselle, Rovaniemelle, Inarijärvelle ja uusimpana Utsjoelle. Vähäjylkkä on kuitenkin huomannut vuosien varrella, että toisinaan matkailun kehittämissuunnitelmien tavoitteet ja niiden sisältämät investoinnit jäävät toteutumatta.

Yleensä ongelmana on sitoutumisen puute tai liian isot suunnitelmat, joista puuttuu konkreettisuus”, summaa pudasjärveläinen Markku Nissi, joka aloitti vuodenvaihteessa strategisen suunnittelun tiimissä Rovaniemellä. Markun tehtävänä on jatkaa siitä, mihin Master planeissa on päästy.

Luomme suunnitelmallisen sisällön sille, miten vaikka matkailuinvestointi viedään maaliin. Tärkeää on esimerkiksi tunnistaa ja arvioida alueelle soveltuva konsepti, joka luo merkityksiä ja arvoa asiakkaalle. Näin investoija tai yritys saa tiedon missä on liiketoimintapotentiaalia ja missä ei. Jokaiselle alueelle pitää luoda oma kasvupolku.

Matkailubisneksen konkarina Nissi tietää, mistä puhuu. Ennen suunnittelu-uraa hän työskenteli pitkään hotelli- ja ohjelmapalvelusektorilla myyntipäällikkönä. Lisäksi hän on ollut kehittämässä matkailu- ja hyvinvointipalveluja.

On huomattavasti helpompi suunnitella palveluja ja konsepteja, kun on ollut niitä itse myymässä niin kuluttaja-asiakkaille sekä matkanjärjestäjille. Pystyn hahmottamaan mikä voi toimia käytännössä ja mitä konseptin toteuttaminen edellyttää. Olen oppinut ajattelemaan liiketoiminnan kautta.

Nissi etsii kunkin alueen vahvuuksia, joilla on mahdollisuuksia erottua markkinoilla. Käytännön työkaluina Nissillä ovat muun muassa investointi- ja kannattavuuslaskelmat, toteutettavuusselvitykset sekä vaikutusten arvioinnit, joiden avulla voidaan helpottaa yrittäjien, päättäjien sekä sijoittajien päätöksentekoa mielekkäiden investointi- ja kehityskohteiden tunnistamiseksi.

Luottamuksen rakentamista

Ilman matkailua Lapissa olisi paljon pimeitä ikkunoita. Siksi investorit otetaan monella alueella ilolla vastaan. Nissi ja Vähäjylkkä tuntevat kuitenkin myös Lapin matkailun kehittämisen haasteet.

”On iso merkitys, miten matkailu yhteensovitetaan muihin elinkeinoihin, kuten porotalouteen, tuulivoimaan, kaivostoimintaan ja metsätalouteen. On myös otettava huomioon, että iso osa Lapista on suojeltua. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä tarkemmin alueen erityispiirteet, kuten saamelaisuus ja pohjoisen herkkä luonto on otettava huomioon”, Vähäjylkkä summaa.

Uuden matkailukonseptin pitää istua alueelle muutoinkin kuin lukujen valossa. Luottamuksen rakentamisella ja toimijoiden kuulemisella sekä avoimella keskustelulla on iso merkitys. Nissi ja Vähäjylkkä allekirjoittavat, että Lapissa on erityisen tärkeää saada sosiaalinen toimilupa ja hyväksyttävyys investoinnille tai kehityshankkeelle. Vähäjylkkä nostaa esimerkiksi Utsjoen. Siellä on tärkeää, että matkailu hyödyttää myös paikallisia esimerkiksi virkistysmahdollisuuksien, uusien palvelujen tai vaikka asuntorakentamisen muodossa.

Kasvutavoitteet ja vastuullisuus käsi kädessä

Nissin tavoitteena on, että matkailukohteita rakennetaan tulevaisuudessa kestävämmin ja hallitummin ja vastuullisuus näkyy myös yritysten toiminnassa enemmän. Nissin intohimona onkin viedä nämä arvot konkretiaan asti.

Nyt keskustellaan paljon, miten vältymme massaturismilta, jottei Lapille käy venetsiat tai islannit. Rakentamisen pitää olla hallittua. Mielestäni olisi aina hyvä pohtia, mihin uusi investointi alueella tähtää ja mihin se vaikuttaa. Pitäisi katsoa isompaa kuvaa. Mitkä jutut palvelevat toisiaan? Korkeat kasvutavoitteet ja vastuullinen toiminta pitäisi olla käsi kädessä.

Entä mitä Nissi haluaisi nähdä Lapissa entistä enemmän? Tällä hetkellä erottautumiskeinoja ovat muun muassa lumi, jää, revontulet, pimeys ja tietysti Joulupukki.

Ainutlaatuisia, autenttisia ja paikallisuuteen perustuvia matkailukonsepteja! Ei lähdetä kopioimaan muita vaan tehdään omista vahvuuksista, omasta kulttuurista ja luontoa kunnioittaen. Nyt kun perusasiat ovat kunnossa, kaipaisin vielä lisää innovaatiota – miten erotutaan. Uutta virtaa toivoisin myös rakentamisen energiatehokkuuteen ja kestäviin ratkaisuihin – ne eivät saa olla pelkkää juhlapuhetta.

Sweco
Mika Mannonen


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Talvipyöräily vetää ulkoilmaihmisiä Ylläkselle Ylläksen matkailun uusi valttikortti on kovassa nousussa oleva talvipyöräily ”läskipyörillä”, eli paksurenkaisilla maastopyörillä. Isot, leveät renkaat mahdollistavat pyöräilyn vaikeammassakin maastossa ja lumella ongelmitta sesongista riippumatta, m...
Oulankaa arvioidaan seikkailupuistona 60-kymppisiään viettävä kansallispuisto kirii kohti kansainväliset mitat täyttävää luontoaktiviteettipuistoa. Adventure Travel Trade Association (ATTA) -verkoston Chris Doyle on kutsuttu Oulangalle tekemään arviointia kansallispuiston luontoak...
Englanninkielinen opas retkeilyyn Suomen luonnossa Suomen puhdas luonto ja monipuoliset retkeilymahdollisuudet houkuttelevat yhä enemmän ulkomaalaisia luontomatkailijoita. Heille ja myös maassamme asuville ulkomaalaisille suunnattu ensimmäinen perusteellinen retkeilyopas avaa Suomen luonnon salaisuud...
Uusi merkkipäivä suomalaiseen kalenteriin: Suomen luonnon päivä Yliopiston almanakkatoimisto on julkistanut suomalaisen kalenterin uudistustyön tulokset. Uudistuksessa kalenteriin tuli yksi uusi merkkipäivä, joka on elokuun viimeisenä lauantaina vietettävä Suomen luonnon päivä. Kalenterimuutos astuu voimaan vuode...
Retkipaikan sisarsivusto kasvaa – Ruokaretki.fi nostaa esiin suomalaisen lähiruoan mansikkapai... Suomen suosituin luontomatkailumedia, Retkipaikka.fi, alkoi yhden miehen unelmasta. Kuudessa vuodessa Retkipaikka on kasvanut blogista laajaksi retkeilyn ja luontomatkailun yhteisöksi. Vuoden 2017 aikana Retkipaikka tavoitti yli miljoona suomalaista....
Matkailuajoneuvoharrastus kiinnostaa entistä useampaa Vuoden 2016 matkailuajoneuvojen kasvaneet myyntimäärät ovat osoitus siitä, että matkailuajoneuvoharrastus on selvässä kasvussa. Uusien matkailuajoneuvojen myynnin kasvun lisäksi myös käytettyjen kauppa kävi hyvin viime vuonna. Moni uusi harrastaja on...
Rohkea nelikko lentää Lapin arkeen Lapland – The North of Finland -matkailuhanke etsi Iso-Britanniaan, Hollantiin ja Venäjälle suunnatulla lämminhenkisellä kampanjallaan aitoja elämyksiä arvostavia lomailijoita Lappiin. Verkossa pyörinyt kampanja herätti kiinnostusta Lappi-faneissa ym...
GoExpo houkuttelee luontoon – kalastamaan, pyöräilemään tai valokuvaamaan Maaliskuun alussa järjestettävä GoExpo kutsuu liikkumaan luonnossa eri tavoin. Retkiä voi tehdä pyörällä tai patikoiden sekä kameran tai kalastusvälineiden kanssa. GoExpon ohjelmassa on sisältöä kaikenlaisille retkeilijöille, unohtamatta vesillä liik...
Näin pääset helposti saaristoon ilman omaa venettä Kansallispuistot ja historiakohteet saaristossa houkuttavat lomailijoita, mutta moni pohtii, tarvitaanko niiden tavoittamiseen aina oma vene? Kymmeniin kohteisiin ei tarvita. Metsähallitus on kerännyt kesälle 2017 vinkit tutuista ja tuntemattomammist...
Pyhällä investoidaan Perheseikkailuun Pyhällä on aloitettu mittavat 4 miljoonan euron investoinnit majoitukseen ja rinteisiin. Perherinne uudistuu uuden hissin ja rinteiden myötä Perheseikkailu-alueeksi. "Perheseikkailun metsiin tehdään seikkailureittejä, jotka tarjoavat uusia ja ...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika