Ulkoilma 19.2.2019

Uutuusmessujen suosio yllätti viime vuonna. Jopa noin 11 000 tuhannesta kävijästä valtaosa oli naisia.


Mainos


Retkeily kasvattaa suosiotaan Suomessa. Yksinomaan kansallispuistojen kävijämäärien kasvu on ollut kiivasta koko 2000-luvun ajan, mikä käy ilmi Metsähallituksen asiakastietojärjestelmistä.

Kansan rakkaus retkeilyyn ja luontoon saatiin kokea Jyväskylässä viime keväänä järjestetyillä Retkelle-messuilla. Messut tavoittivat jättiyleisön huolimatta siitä, että tapahtuma järjestettiin vasta ensimmäistä kertaa. Tänä vuonna messut järjestetään entistä laajempina.

Viime vuonna kävijöitä oli yhteensä noin 11 000. Retkelle-messuilla oli selkeä vetovoima“, kertoo tapahtumakoordinaattori Anne Sulander.

Retkelle-messujen taustalla ovat Suomen suosituin luontomatkailumedia Retkipaikka sekä FKS-Tapahtumat. Tapahtuma järjestetään Jyväskylän Paviljongissa yhtä aikaa Wemmi-kevätmarkkinoiden sekä Metsämme-messujen kanssa 27.–28.4.2019. Uutena tapahtumana kokonaisuuteen liittyy Järvipäivät, jonka tarkoitus on lisätä järviluonnon arvostusta.

Naisten kiinnostus yllätti

Viime vuoden yllättäjä oli etenkin naisten suuri määrä Retkelle-messujen yleisössä: kävijöistä jopa 66 prosenttia oli naisia. Lisäksi kävijöistä 62 prosenttia oli iältään alle 40-vuotiaita.

30–50-vuotiaat naiset ovat erityisen hyvä kohderyhmä retkeilypuolella“, toteaakin FKS-Tapahtumien tapahtumatuottaja Niina Lampinen.

Yksi ensimmäisten Retkelle-messujen vetovoimaisimmista puhujista oli naisretkeilyn esikuva, Kuukausi yksin erämaassa -projektistaan tunnettu eräopas Minna Jakosuo.

Myös Retkelle-messujen synty juontaa juurensa naisretkeilyyn. Tapahtuma sai alkunsa retkiblogaaja ja eräopas Anne Sulanderin noustessa jaetulle ykköstilalle Jyväskylän kaupungin järjestämässä ideointikilpailussa vuonna 2016.

Sijoitus kisassa johti pian Sulanderin ideoimaan retkeilyaiheiseen osastoon FKS-Tapahtumien järjestämillä Metsämme-messuilla, mutta suosion myötä retkiteema taipuikin jo vuodessa kokonaan omiksi messuikseen Metsämme-messujen rinnalle.

“Luonto on vain yhden askeleen päässä”

Retkelle-messujen teema kuuluu, että luonto on vain yhden askeleen päässä.

Haluamme innostaa ihmisiä retkeilemään, rohkaista ottamaan sen ensimmäisen askeleen kohti luontoa ja luonnon hyviä vaikutuksia“, Sulander sanoo.

Samalla periaatteella toimii Retkelle-messujen taustalta löytyvä luontomatkailumedia Retkipaikka. Muutaman vuoden aikana yhden miehen blogista jättiyleisön tavoittavaksi retkeilysivustoksi ja yli sadan kirjoittajan blogaajayhteisöksi kasvanut Retkipaikka tunnetaan muun muassa Yle TV1:llä nähdystä Metsien kätkemä -televisiosarjasta. Myös Sulander ja Jakosuo kuuluvat Retkipaikan kirjoittajatiimiin.

Retkipaikan tavoite on alusta saakka ollut madaltaa tavallisten ihmisten kynnystä lähteä luontoon kokemaan sen lukemattomat hyvät vaikutukset. Hyvä luontosuhde on tärkeä hyvinvointitekijä, ja luontoon on helpompi lähteä, kun kohteet ja vinkit tuodaan helposti löydettäviksi“, sanoo Retkipaikan perustaja Antti Huttunen.

Retkelle-messut tukevat sanomaamme ja tarjontaamme upealla tavalla“, hän lisää.

Tapahtuma järjestäjä
Mika Mannonen


Mainos
x



Luitko jo nämä?

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika