Categories :

Prismasta Suomen suosituin outdoor-kauppa?

Lähde S-ryhmä // Kuva Antti Haataja / Osuuskauppa Hämeenmaa

Prisma on lanseerannut myymälöihinsä uuden laadukkaisiin retkeilyyn ja ulkoiluvälineisiin keskittyvän Outdoor-osaston ja lähtee samalla haastamaan ulkoiluvälineiden- ja vaatteiden toimialaa sekä tavoittelemaan Suomen suosituimman Outdoor-kaupan asemaa. Osastojen avaamisen taustalla on voimakas kysynnän kasvu ulkoiluvaatteissa ja -tarvikkeissa sekä erinomaiset kokemukset viidestä Prismasta, joissa uusia Outdoor-osastoja on jo viime kesästä alkaen kokeiltu. Yksittäisen myymälän myynti kasvoi kokeilun aikana jopa 40 prosenttia ulkoilun ja retkeilyn tuotealueilla.

Kyseessä on Prismalle merkittävä panostus, sillä tuotevalikoiman lisäämisen ohella myös osastojen visuaalinen ilme tulee olemaan muusta myymälästä poikkeava. Investoinnilla Prisma lähtee nyt tosissaan haastamaan ulkoiluvälineiden ja -vaatteiden kategorian toimialaa sekä tuomaan kuluttajille yhä laadukkaampia ulkoilusegmentin tuotteita ja laajempaa valikoimaa. Prisman tavoitteena on tulla uudistuksen avulla Suomen suosituimmaksi Outdoor-kaupaksi.

Useamman viime vuoden aikana aktiivisen ulkoilmaelämän trendi on vahvistunut ja outdoor-tuotteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi. Asiakkaamme ovat toivoneet meiltä enemmän valinnanvaraa tähän tuoteryhmään, ja nyt vastaamme kysyntään. Outdoor on Suomessa jo valtavirtaa, ja siksi haluamme panostaa täysin uuteen osastoon, joka palvelee kokonaisvaltaisesti sekä lajin vakiintuneita harrastajia että uusia tulokkaita”, Prisman käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole toteaa. 

Rovaniemen Prisma käynnisti trendin – pilottikokeilussa jopa 40 % kasvua

Siinä missä yleensä Helsingin ja Etelä-Suomen on totuttu toimivan Suomessa trendien vetojuhtana, sykäys Outdoor-panostukseen on lähtenyt tällä kertaa pohjoisemmasta: Rovaniemeltä.

Rovaniemen Prismassa laadukkaiden ulkoiluvälineiden kysyntä on pitkään ollut korkeaa, ja heillä on tietyllä tavalla ollut jo pidempään kokeellinen Outdoor-osasto. Huomasimme kysynnän kasvavan koko maassa ja päädyimme tämän innoittamana sekä perusteellisen asiakastutkimuksen jälkeen tekemään mittavan satsauksen. Viidessä pilottimyymälässä viime vuonna testattujen osastojen tulos on ollut erinomainen: Yksittäisen myymälän myynti kasvoi jopa 40 prosenttia ulkoilun ja retkeilyn tuotealueilla. Esimerkiksi ulkoilujalkineiden myynti kasvoi lähes 80 prosenttia pilottimyymälöissä. Uskomme saman trendin jatkuvan koko maassa”, Hole kertoo.

Selkeä muutos muihin osastoihin verrattuna

Ympäri Suomen aukeavat Outdoor-osastot tuovat Prismoihin valikoiman lisäksi myös uutta visuaalista ilmettä. Osastoilla nähdään esimerkiksi muun myymälän ilmeestä poikkeavia outdoor-henkisiä puuelementtejä, jotka erottavat ne selvästi omiksi kokonaisuuksikseen. Samalla aiemmin eri osastoilla olleet ulkoiluvaatteet- ja tarvikkeet kootaan nyt ensimmäistä kertaa selkeästi yhden kokonaisuuden alle, josta asiakkaiden on aiempaa helpompi löytää etsimänsä varuste.

Asiakkaat saavat myös lisäksi koulutetun henkilökunnan asiantuntemusta oikeanlaisten tuotteiden valintaan.

Outdoor-osastot rakennetaan selkeiksi ja helposti lähestyttäväksi siten, että asiakkaan on mahdollisimman helppo löytää tarvitsemansa. Osastoille tulee myös saataville tavallista enemmän informatiivista materiaalia ja tietoiskuja tuotteista, mikä auttaa asiakasta eri tuotteiden vertailussa. Lisäksi olemme järjestäneet koulutuksia osastoilla työskenteleville myyjille, minkä ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme enemmän tuotetietoutta ostopäätösten tueksi”, Hole sanoo.

Uusien osastojen valikoimaa voi jo nyt käydä katsomassa Prisman verkkokaupassa.

Olemme todella iloisia, että pääsemme nyt tuomaan nämä osastot viimein kaikkien asiakkaiden ulottuville. Uskomme vakaasti, että tulevaisuudessa Outdoor on keskeinen osa Prisman käyttötavarapuolen laajaa valikoimaa. Ulkoilun ja retkeilyn trendi on sellainen, että se tulee yhä kasvamaan ja me haluamme nyt tarjota jokaiselle asiakkaalle mahdollisuuden hankkia laadukkaat varusteet siihen. Uusi Outdoor on erinomainen lisä Prisman Kaikkea on -konseptiin”, Hole toteaa.

Vastaa