Categories :

Enontekiön uusi matkailubrändi kehottaa kohtaamaan luonnonvoimat

Kirjoittanut Enontekiön kunta // Kuvat Ruutukaappaus / enontekiolapland.com

Enontekiön matkailubrändi uudistuu tänään 25.11.2021 ja samalla aukeavat alueen uudet verkkosivut. Uusi brändi tuo esiin Enontekiön alueen upean luonnon ja siellä liikkumisen mahdollisuudet. Lisäksi se kannustaa matkailijoita toimimaan alueella vastuullisesti, huomioiden arktisen elämän kodin ja sen asukkaat: ihmiset, eläimet ja kasvit.

Enontekiön matkailun uusi brändi puhuttelee matkailijoita vahvatunnelmaisilla valokuvilla ja Kohtaa luonnonvoimat -sloganilla. Niiden kautta Enontekiöstä halutaan tuoda esiin lukuisia luonnossa liikkumisen ja siitä vaikuttumisen mahdollisuuksia. Luonnonvoimat-ajatus viestii myös, että Enontekiö ei tarjoa aina pelkkää aurinkoista keliä, vaan sää voi yllättää kesken retken tai vuodenajan. Mikä on itseasiassa osa alueen viehätysvoimaa ja matkalta syntyviä muistoja.

Luonto näyttää voimansa myös alueen elämässä. Enontekiö on siellä asuvien ihmisten, eläinten ja luonnon koti, vaikka osa alueen luonnosta voisikin näyttäytyä matkailijalle asumattomana erämaana. Alue on täynnä tarinoita, historiaa ja elettyä elämää. Tällä kulmalla matkailijoiden halutaan kiinnittävän huomiota vastuulliseen liikkumiseen ja toimintaan matkallaan. Se tarkoittaa mm. poronhoidon huomioimista luonnossa liikkuessa, opaspalveluiden käyttämistä luontoon mennessä sekä tutustumista paikalliseen elämään ja kulttuuriin.

-Uudistunut matkailubrändi kytkeytyy vahvasti osaksi myös Enontekiön tekeillä olevaa, uutta kuntastrategiaa, jonka tavoitteena on myös luoda alueelle lisää elinvoimaa ja vetovoimaa. Myös kuntastrategiassa tärkeitä asioita ovat matkailubrändissä korostuva luonnon hyvinvointi ja Enontekiö arktisen elämän kotina, hyvänä paikkana elää, kertoo Jari Rantapelkonen, Enontekiön kunnanjohtaja.

Odotettu brändiuudistus on toteutettu Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeessa. Osana laajaa taustatyötä toteutettiin keväällä 2021 verkkokysely alueeseen liitettyjen mielikuvien esiin saamiseksi, joka kohdistettiin Enontekiöstä kiinnostuneille ihmisille ympäri Suomea. Vastauksissa korostuivat alueen herättämät vahvat rakkauden ja kaipuun tunteet sekä aidon Lapin tunnelma.

-Eniten kyselyn mukaan kotimaisia matkailijoita kiinnostivat Enontekiöllä retkeily ja vaellus, maisemat ja luonnonpaikat, sekä hidas ja tunnelmoiva liikkuminen luonnossa. Maailmankin mittakaavassa ainutlaatuinen arktinen luonto ja sen ilmiöt toimivat vetovoimatekijöinä myös kansainvälisille matkailijoille, paikallista kulttuuria ja elämäntapaa unohtamatta. Uudistuneen brändin myötä nämä alueen vahvuudet tulevat nyt paremmin esiin, ja alue saa arvoisensa ilmeen ja näkyvyyden, iloitsee Kaisa Kasemets, Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeen projektipäällikkö Enontekiöltä.

Enontekiön matkailun uudet verkkosivut avautuvat osoitteessa enontekiolapland.com. Samalla aukeaa myös kaamoksen kauneutta esiin tuova Kaamoskamera. 

Enontekiön matkailu arvoketjujen kehittäminen -hankkeen rahoittajia ovat Lapin ELY-keskus, EU ja Enontekiön kunta. Brändiuudistuksen on toteuttanut lappilainen Kota Collective.

Vastaa