Ulkoilma 7.11.2018

Haltin ja Raiskin uudessa kevätmallistossa on nyt ennätysmäärä Eco-merkittyjä tuotteita. Eco-tuotteet on suunniteltu ja valmistettu niin, että niiden tuotanto kuormittaa mahdollisimman vähän ympäristöä. Kestävän kehityksen Think Ahead -staretegian mukaan ekologiset näkökohdat on otettu huomioon aina tuotteiden materiaalien valinnasta viimeistelyyn asti.


Mainos


Halti on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa suomalainen yritys, joka varmistaa, että sen tuotteiden valmistuksessa käytetyt kemikaalit ovat turvallisia eli täyttävät bluesign®-sertifikaatin mukaiset rajoitukset*. Samat vaatimukset koskevat Raiskin tuotteita, sillä Raiski on Haltin omistama tuotemerkki. Tuotteiden valmistusta ohjaavat Haltin Think Ahead -kestävän kehityksen strategian suuntaviivat.

bluesign®-sertifikaatin mukainen turvallinen kemikaali ei aiheuta haittaa ympäristölle, tuotteen käyttäjälle eikä vaatteen tekijälle. Vaatteiden lisäksi myymälöissämme myytävät tekstiilien käsittelyaineet täyttävät sertifikaatin vaatimukset. Sertifikaatti kiinnittää myös huomiota energian- ja vedenkäyttöön”, Haltin tuotantojohtaja Kristina Öhrnberg kertoo.

bluesign®-rajoitteet on yksi viidestä vaatimuksesta, jonka perusteella Haltin tai Raiskin tuotetta voi kutsua Eco-merkityksi tuotteeksi. Tuote saa Eco-merkinnän myös, mikäli se on valmistettu kierrätetystä materiaalista, käsitelty vettä hylkiväksi täysin fluorihiilivapaalla tavalla, valmistettu orgaanisesta puuvillasta tai jos tuotteessa on käytetty korkealuokkaista RDS-untuvaa, joka on elintarviketeollisuuden sivutuote ja jäljitettävissä.

Halti ei missään tuotteissaan hyväksy mulesing-menetelmällä tuotettua merinovillaa, joka aiheuttaa lampaille kärsimyksiä. Tuotteissa ei myöskään käytetä aitoja eläinten turkiksia. Haltin nettisivuilta osoitteesta  www.halti.fi voi jokaisen tuotteen kohdalta hankkia lisätietoja, mitä ympäristönäkökohtia tuotteen valmistuksessa on erityisesti painotettu.

Älä pese keinokuitua ja luonnonmateriaalia yhdessä

Halti on huolissaan mikromuovien kertymisestä. Yritys kuuluu EOG-järjestöön, ja tätä kautta saa ensikäden tietoa tekstiiliteollisuuden ajankohtaisista vastuullisuusasioista. Eräs järjestön tutkimuskohde on mikromuovi ja sen vähentäminen. Öhrnbergillä on kuluttajille käytännönläheisiä vinkkejä, joita noudattamalla kuka tahansa voi vähentää mikromuovien kertymistä vesistöihin.

Keinokuidut ja luonnonkuidut kannattaisi aina pestä erikseen. Jos peset esimerkiksi fleece-vaatteen yhdessä puuvillan kanssa, siihen tulee suurempi hankaus, jolloin vaatteesta irtoaa enemmän mikrohiukkasia. Ei myöskään kannata täyttää pyykkikonetta liian täyteen. Eikä vaate aina pesua kaipaa: usein pelkkä tuuletus raikkaassa ulkoilmassa riittää. Mitä vähemmän vaatetta pesee, sitä vähemmän siitä tietenkin irtoaa mikromuovia.

Vastuullisuustyötä lähes 10 vuotta

Ihmisen ja luonnon kunnioitus luovat pohjan kaikelle Haltin ja Raiskin toiminnalle. Think Ahead -kestävän kehityksen strategiamme mukaan haluamme tehdä tuotteita, jotka kestävät aikaa ja käyttöä. Kevään ja kesän uutuustuotteet on valmistettu sosiaalisesti ja eettisesti hyväksyttävissä olosuhteissa, lakeja, asetuksia ja alan ohjesääntöjä noudattaen”, Öhrnberg painottaa.

Haltin ja Raiskin Think Ahead -vastuullisuusstrategialla on pitkät juuret. Kestävä kehitys on ollut tärkeä osa Haltin toimintaa jo vuodesta 2009 lähtien. Samasta vuodesta alkaen yritys on huolehtinut hankintaketjunsa eettisyydestä Amfori-järjestön jäsenenä (entinen The Business Social Compliance Initiative). Jäsenyys takaa reilut työolosuhteet ja huolehtii Haltin alihankkijoiden työntekijöiden oikeuksista.

Haltin tulevaisuuden vastuullisuustavoitteet ovat kunnianhimoiset. Vuoteen 2020 mennessä Halti sitoutuu nostamaan Amfori-auditoitujen tavarantoimittajiensa määrän 90 prosenttiin kaikissa tuotekategorioissa. Lisäksi Halti vaatii kaikkia uusia alihankkijoita noudattamaan bluesign®-sertifikaatin määrittelemää erittäin tarkkaa rajoitettujen kemikaalien ainesosien listaa. Vuoteen 2020 mennessä tavoitteena on tuottaa mallisto, jonka vettähylkivyyskäsittelyt ovat PFC-vapaita.

Tuotteemme on suunniteltu luonnossa liikkumiseen ja urheiluun ja siksi meille on tärkeää, että kannamme vastuun ympäristöllisestä ja taloudellisesta jalanjäljestämme. Yrityksenä otamme vastuun ihmisten kunnioittamisesta. Katsomme tulevaisuuteen ja teemme voitavamme, jotta jälkipolvetkin saisivat nauttia puhtaasta luonnosta”, Öhrnberg sanoo.

Teksti on Haltin oman tiedostuksen tekemä. *PFC on kemikaali.

Halti


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

UlkoilunMaailma.fi panostaa varusteisiin UlkoilunMaailma.fi sivuilla on tulevaisuudessa yhä suuremmassa osassa retkeily- ja ulkoiluvarusteet. Kerromme uutuuksista, esittelemme tuotteita sekä teemme tuotetestejä. Paljon tuotetestejä Varusteet-sivuilla on näkyvissä kuluvan kauden tuotetesti...
Haltin uutuusmallisto: uusia tuulia kerrospukeutumiseen ja materiaalivalikoimaan Syksy/talvi 18/19 tuo Haltin mallistoon merkittäviä uudistuksia. Uutuustuotteiden joukossa on innovatiivisia materiaaleja, vaatteita, jalkineita ja varusteita sekä eritysesti kerrospukeutumisen mullistavia alusasuja. Uusi base layer -alusvaatekonsept...
Haaveena arktinen vaellus? – Toteuttajana Ankarat avotunturit Ankarat avotunturit on nousujohteinen kokonaisuus: sarja kursseja, vaelluksia ja retkikuntia, jotka vievät sinut maailman ääriin arktisen luonnon keskelle. Kursseilla opit tarvittavat tiedot ja taidot karuissa olosuhteissa selviämiseen – ja saatat jo...
Haltille huomiota isoissa jenkkijulkaisuissa Brändiuudistusta läpiviemässä oleva Halti on saanut tuotteensa esille ainakin kahdessa merkittävässä jenkkijulkaisussa. Outside-lehden "The 2016 Winter Buyer’s Guide" huomioi Halti Vimma -huppariin, jonka kerrotaa toimivan hyvin välikerrok...
Halti vähentää retkeilyvaruste valikoimaa ja panostaa seikkailu-urheiluun Halti on ilmoittanut tarkistavansa strategiaansa. Yhtiö hakee kasvua erityisesti vapaa-ajan sekä multisport-tuotekategorioista. Perinteiset outdoor-, retkeily- ja alppihiihtokategoriat jatkavat mutta tiivistetyllä mallistolla. Myös jalkineet kuuluvat...
Halti hakee paljon toivottua kasvua Kiinan markkinoilta Halti-tuotemerkin asemaa Kiinassa vahvistetaan. Jakelun ja Halti-tuotemerkin kehittämisestä Kiinan markkinoilla vastaa jatkossa B.C. Sports. B.C. Sports on merkittävä kiinalainen outdoor-kasvuyhtiö, jonka ennestään edustamia tuotemerkkejä ovat Northl...
TMA: Nykyaikaisten tekstiilien ja jalkineiden valmistus vaatii kemikaaleja Tekstiilituotteen ja jalkineen valmistaminen ei ole mahdollista ilman kemikaaleja, mikäli tuotteilla halutaan olevan nykyaikaisia ominaisuuksia kertoo Tekstiili- ja muotialat TMA ry. Vajavaiset tiedot kemikaalien terveysvaikutuksista erehdyttävät kul...
Tarkastelussa ISPO-palkituista mielenkiintoisimmat Saksan Münchenissä on jälleen palkittu runsas kourallinen ensi talven uutuuksia. ISPO-palkituista tuotteista bongasimme mielenkiintoisimmat esittelyyn. Kaikki perustuu lehdistötietoihin, joten onko näistä oikeasti mihinkään niin se paljastuu talvikau...
Halti avasi oman verkkokaupan sekä uuden Outletin Suomalainen ulkoilubrändi Halti on avannut oman verkkokaupan valikoimansa tuotteille. Valikoimasta löytyvät varusteet teltoista vaatteisiin sekä retkeilytarvikkeisiin. Uusi verkkokauppa toimii osoitteessa www.haltistore.fi. Verkkokaupassa käy maksuvä...
Tältä näyttää uusi Halti Ensi vuonna 40-vuotta täyttävältä Haltilta uusi logo, visuaalinen ilme ja slogan ”Nordic by Nature” käyttöön. Uudistus esiteltiin eilen Helsingissä. Haltin uuden logon on suunnitellut Mikael Kivelä, joka on aiemmin vastannut useiden kansainväliste...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika