Ulkoilma 18.9.2014

Haglöfsin mukaan uusi Ryggsäck N:o 1 ei pelkästään juhlista Haglöfsin 100-vuotista historiaa. Se kokoaa yhteen ruotsalaisen käsityöperinteen, Haglöfin suvun, kaikki Haglöfsin kyvyt sekä yrityksen intohimon tuotekehitykseen ja suunnitteluun. Ryggsäck N:o1 on ainutlaatuinen tuote, jota valmistetaan rajoitettuna tuotantona. Tavoitteena on, että reppu lahjoitetaan perintönä sukupolvelta toiselle.

Kun Haglöfsin ensimmäinen satavuotisjuhla lähestyi, merkkipaalun juhlintatavasta käytiin paljon keskustelua. Jo varhain päätettiin, että juhlimiseen käytettävä tuote olisi reppu. Wiktor Haglöfhan rakensi yrityksensä alkujaan reppujen ympärille. Repun suunnittelutehtävä annettiin Håkan Nyströmille ja hänen tiimilleen.

Håkan ja hänen tiiminsä alkoivat keskustella etenemistavoista. Yhden asian he päättivät nopeasti: Repun olisi oltava 100 % ruotsalaista laatua, Made in Sweden. Se tarkoitti, että materiaalien ja toimittajien tulisi olla ruotsalaisia ja tuotannon tapahtua Ruotsissa. Globalisoituneessa maailmassa, jossa Haglöfs nykyään toimii, tämä osoittautui suureksi haasteeksi. Matkan varrella tavattiin joukko ongelmia, jotka täytyi ratkaista.

haglofs_100
Ryggsäck N:o 1:n inspiraationa toimi yksi niistä ensimmäisistä repuista, jotka Wiktor Haglöf esitteli vuonna 1916. Kyseinen reppu kulki tuohon aikaan nimellä Ryggsäck N:o 6.

Ryggsäck N:o 1:n inspiraationa toimi yksi niistä ensimmäisistä repuista, jotka Wiktor Haglöf esitteli vuonna 1916. Kyseinen reppu kulki tuohon aikaan nimellä Ryggsäck N:o 6. Se oli yksinkertainen, tyylikäs reppu, jossa oli suuri pääosasto ja etupuolella kaksi pienempää taskua. Haglöfsin suunnittelijat ja tuotekehittelijät käyttivät tätä mallia lähtökohtanaan aloittaessaan työn uuden repun parissa. He antoivat repulle modernin siluetin ja linjat, jotka mukailevat paremmin nykypäivän kauneusihanteita. Suunnitteluprosessin aikana esiin nousi joitakin tuotteen tärkeimpiä ominaisuuksia. Repun tulisi olla ajaton ja enemmän tai vähemmän tuhoutumaton. Lisäksi sen tulisi kestää vähintään 100 vuotta ja vanheta arvokkaasti.

Täysin Made in Sweden -repun tuottaminen vuonna 2014 osoittautui sekä helpoksi että vaikeaksi – samasta syystä: toimittajien valikoima ei ole kovin suuri. Ruotsissa ei esimerkiksi ole vetoketjujen, muovisolkien tai tarranauhojen valmistajia. Tavallisesti kuin itsestään sujuvat yksityiskohdat pakottivat työryhmän nyt ajattelemaan aivan uusilla tavoilla. Monet ratkaisuista löytyivät palaamalla ajassa taaksepäin, mikä antoi Haglöfsille kunnian tehdä läheistä yhteistyötä monien taitavien ruotsalaisten käsityöläisten kanssa.

Voimme ylpeänä esittää Ryggsäck N:o 1 -repun – tuotteen, joka taatusti ansaitsee olla ensimmäisen vuosisatamme edustaja. Kunnianhimoisten tavoitteidemme täyttäminen on ollut todellinen haaste. Voin kuitenkin todeta täysin huoletta, että käsissämme on varsinainen mestariteos”, sanoo Håkan Nyström, Välineet-liiketoiminta-alueen johtaja.

haglofs_rucksack2Ryggsäck N:o 1 on yksinkertaisuudessaan edistynyt ja täynnä hienoja teknisiä yksityiskohtia. Ennen kaikkea reppu on silti tehty kestämään, ja se on tarkoitettu perinnöksi tuleville sukupolville. Läpän sisäpuolella on lappu, johon kukin repun omistajista voi kirjoittaa nimensä ja vuodet, jolloin he käyttivät reppua. Näin on mahdollista seurata repun matkaa halki sukupolvien – ehkä jopa 100 vuoden ajan.

Ryggsäck N:o 1:n tuottaja on SACCI Taalainmaalta, jonka Wiktor Haglöfin pojat Rolf ja Hans Haglöf perustivat 1970-luvun puolivälissä myytyään Haglöfs Ryggsäcksfabrik AB:n. He jatkoivat reppujen ja tukijärjestelmien tuottamista asevoimien, terveydenhuollon ja metsäteollisuuden käyttöön. Jonkin aikaa he toimivat jopa Haglöfsin reppujen väliaikaisena valmistajana. Tekemällä yhteistyötä Haglöfin suvun kanssa yritys ei pelkästään sulkenut ympyrää, vaan se sai myös tilaisuuden valmistaa Ryggsäck  N:o 1 -repun lähellä sitä paikkaa Taalainmaalla, jossa kaikki alkoi vuosisata sitten.

Yksinomaan ruotsalaisten tuottajien ja materiaalien kanssa työskentely on iso asia. Samoin se, että saimme mahdollisuuden valmistaa repun yhteistyössä Haglöfin suvun kanssa – etenkin kun muistamme, että Wiktor Haglöfsin 84-vuotias poika Hans Haglöf on ollut mukana valmistamassa jokaista reppua. Koko tämä kokemus on ollut kerrassaan ainutlaatuinen”, toteaa Håkan Nyström.

Lähde: Haglöfs

Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Haglöfsin Trekking Pro -mallisto on suunniteltu vaativaan käyttöön Skandinavian luonto on aina innoittanut Haglöfsiä. Trekking Pro on kokoelma Haglöfsin kestävyydeltään ja säänpitävyydeltään tehokkaimpia Trekking-tuotteita – tuotteita, jotka eivät tee minkäänlaisia myönnytyksiä. Ne eivät jätä mitään sattuman varaan....
Pohjoismaiden paras ulkoilubloggaaja 2017 on löytynyt Addnature yhdessä Haglöfsin kanssa etsivät Nordic Outdoor Blogger 2017 - Pohjoismaiden paras ulkoilubloggaaja 2017.  Suomen parhaaksi ulkoilubloggaajaksi lukijat äänestivät Luontoloinen-blogia kirjoittavan Sini-Marja Sangin. Pohjoismaiden parh...
Testissä uudistunut Osprey Talon / Tempest reppu Tänä keväänä legendaariset Osprey Talon (Unisex) ja Tempest (Naiset) reppusarjat uudistuivat. Uudistuneessa repussa huomiota on kiinnitetty erityisesti kantojärjestelmään. Olemme tutustuneet malleihin Talon 33 ja Tempest 20. Kymmnen vuotta mar...
UlkoilunMaailma.fi panostaa varusteisiin UlkoilunMaailma.fi sivuilla on tulevaisuudessa yhä suuremmassa osassa retkeily- ja ulkoiluvarusteet. Kerromme uutuuksista, esittelemme tuotteita sekä teemme tuotetestejä. Paljon tuotetestejä Varusteet-sivuilla on näkyvissä kuluvan kauden tuotetesti...
Ulkoilman testissä Haglöfs LIM Strive 50 -rinkka Sain Haglöfsiltä testattavaksi heidän kevään rinkkauutuuden Strive 50:n. Strive 50 kuuluu Haglöfsin LIM-sarjaan, joten materiaalit ovat erittäin kevyitä. Rinkka soveltuu grammanviilaukseen mutta myös nopeaan retkeilyyn. Haglöfsin kevään 20...
Haglöfsin vaellusvarusteet tarjoavat ekologisuutta – Barken uutuuskenkä kantaa haastavimmissakin olo... Haglöfsin laadukkaat ja toiminnalliset vaellusvarusteet on suunniteltu kovaan käyttöön. Kevään mallisto esittelee uuden, innovatiivisen vaelluskengän, jonka valmistuksessa on huippuominaisuuksien lisäksi otettu huomioon myös kestävän kehityksen peria...
Millainen reppu on Haglöfs Tight? Tight-reppu oli ensimmäinen askel Haglöfsin nousussa moderniksi ulkoilutuotemerkiksi. Tight-reppuja on myyty jo yli miljoona kappaletta, ja se on yksi Haglöfsin suurimmista menestystarinoista. Tightin historia Tight-reppu esiteltiin vuonna 1993 pitkä...
Haglöfs OXO GT – Monipuoliset vaelluskengät joka päiväiseen käyttöön Olen testannut Haglöfsin retkeilyvarusteita alkukesästä lähtien. Yhdeksi suosikikseni tästä kokonaisuudesta ovat nousseet Haglöfsin OXO GT -vaelluskengät. Sopivan pehmeät mutta hyvin nilkkaa tukevat kengät ovat lestiltään kuin nakutetut omaan jalkaan...
Esittelyssä: Haglöfs Essens III Down Hood –kevytuntuvatakki Ulkoilman kevytuntuvatakkivertailussa on mukana viisi laadukasta ja käytännöllistä kevytuntuvatakkia. Mukana olevista malleista esittelemme toisena Haglöfs Essens III Down Hoodyn. Essens III Down Hoody -kevytuntuvatakin täytteenä käytetään kor...
Fjällrävenin uudet, monikäyttöiset päiväreput poluille ja arkeen Fjällrävenin malliston päiväreppujen tarkoitus on tehdä jokapäiväisistä retkistä ja seikkailuista mahdollisimman vaivattomia ja mukavia. Kevääseen 2016 kattava reppumallisto laajenee entisestään. Uusissa malleissa, Rävenissä ja High Coastissa, yhdist...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika