Ulkoilma 8.12.2016

Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntaliitoista, kaupungeista ja matkailumarkkinointitoimijoista koostuva Saimaa-verkosto on valmistellut yhteistä tahtotilaa kansainvälisen matkailumarkkinoinnin toteuttamiselle. Tarkoituksena on toteuttaa mittavaa Saimaan alueen kansainvälistä yhteismarkkinointia, jonka kohdealueina ovat Eurooppa, Venäjä ja Aasia. Yhteinen tahtotila on työstetty Saimaa-sopimukseen, joka etenee nyt päätöksentekoon eri toimijoiden päätöksentekoelimiin.


Mainos


Yhteistyön tavoitteena on kasvattaa merkittävästi Saimaan alueen matkailijamääriä ja matkailutuloa sekä nostaa Saimaa yhdeksi Suomen kolmesta kansainvälisesti tunnetusta matkailualueesta Helsingin ja Lapin rinnalle. Yhteistyön tavoitteena on myös edistää yritysten yhteistyötä, verkostoitumista ja asiakaslähtöistä tuotekehitystä.

Etelä-Karjala ja Etelä-Savo ovat aiemminkin tehneet markkinointiyhteistyötä, mutta jatkossa yhteismarkkinointia halutaan toteuttaa organisoidusti, suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti.

Saimaa-verkostoon kuuluvat Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntaliitot, Lappeenrannan, Imatran, Mikkelin ja Savonlinnan kaupungit sekä niiden alueella matkailumarkkinoinnista vastaavat toimijat. Myös molempien maakuntien matkailuyrittäjät ovat pitäneet maakuntien välisen markkinointiyhteistyön tiivistämistä ja tehostamista erittäin tärkeänä.

Suunnitelman mukaan yhteistyötä toteutetaan rakenteeltaan yksinkertaisella ja ketterällä verkostomallilla, jossa yrityksillä on keskeinen rooli. Verkosto on avoin myös muille Saimaa-alueen toimijoille ja yhteistyö Visit Finlandin kanssa tulee olemaan tiivistä.

Toimintaa johtaa yritysvetoinen, tasapuolisesti molempia maakuntia edustava Saimaa-strategiaryhmä, joka linjaa markkinointitoimenpiteitä ja hyväksyy vuosittaiset suunnitelmat sekä budjetit. Strategiaryhmän jäseniksi on tarkoitus kutsua tasapuolisesti alueiden kärkiyritysten, kehitysyhtiöiden ja kaupunkien edustajia sekä Visit Finlandin edustaja.

Toimintaa toteuttaa operatiivinen johtoryhmä eli Saimaa-tiimi, joka koostuu tasapuolisesti alueiden matkailumarkkinoinnista vastaavien toimijoiden edustajista sekä tarvittaessa kaupunkien edustajista.

Etelä-Karjala ja Etelä-Savo osallistuvat yhdessä hyväksyttyihin kustannuksiin samalla summalla, joka sisältää kaupunkien ja elinkeinoyhtiöiden rahoituksen sekä hanke- ja yritysrahoituksen. Vuositasolla tavoitteena on, että yhteiseen tekemiseen varattaisiin noin miljoonan euron vuosibudjetti.

Sopimuksen ja sen valmistelun yhteydessä laadittujen markkinointistrategian ja -suunnitelman perusteella verkosto aloittaa Saimaan alueen kansainvälisen yhteismarkkinoinnin vuoden 2017 alussa. Edellytyksenä on, että kyseinen sopimus hyväksytään kaikkien osapuolten taholta. Lähiajan suunnitelmissa on mm. yhteisiä markkinointitoimenpiteitä Saksan markkinoille, kansainvälisiä messuosallistumisia, media- ja matkanjärjestäjämatkoja.

Laajasti ja perusteellisesti valmistellun yhteistyösopimuksen lähtökohtana ovat Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon saman sisältöiset matkailutavoitteet: molemmat maakunnat haluavat hyödyntää Saimaata matkailuvalttinaan sekä tehdä yhteistyötä Saimaan alueen muiden toimijoiden kanssa.

Lähde: Lappeenrannan kaupunki / Kuva: Mikko Nikkinen


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Pyhä-Luosto tarjoaa ensimmäisenä matkailualueena maksuttoman revontulihälytyksen asiakkailleen Marraskuussa 2018 Pyhä-Luostolla otetaan käyttöön reaaliaikainen Aurora Alert Realtime-revontulihälytysjärjestelmä. Pyhä-Luosto on ensimmäinen matkailualue, joka tarjoaa palvelun maksuttomana kaikille matkailualueella vieraileville asiakkaille. Ainoa...
Matkailuajoneuvoharrastus kiinnostaa entistä useampaa Vuoden 2016 matkailuajoneuvojen kasvaneet myyntimäärät ovat osoitus siitä, että matkailuajoneuvoharrastus on selvässä kasvussa. Uusien matkailuajoneuvojen myynnin kasvun lisäksi myös käytettyjen kauppa kävi hyvin viime vuonna. Moni uusi harrastaja on...
Ulkoilma ja melonta-alan toimija Natura Viva yhteistyöhön Ulkoilma sivusto sekä Helsingin Vuosaaressa uutta melontakeskusta parhaillaan rakentava Natura Viva aloittavat yhteistyön. Uusi Ulkoilma on ulkoilmaihmisten kanava, jonka kautta erilaiset aktiviteetit pääsevät hyvin esille. ”Haluamme tuoda mah...
Työpaja: Matkailuyritykset ideoimaan kansallispuistomatkailua Kansallispuistoissa toimivat yritykset ja Metsähallitus kehittävät yhdessä kansallispuistovetoista matkailua. Pohjana ovat uunituoreet tutkimustulokset kansallispuistojen näkyvyydestä maamme matkailumarkkinoinnissa. Ideointityöpajoissa kehitetään kes...
Matkailija ihastuu, tai suorastan rakastuu helposti Fiskarsin Ruukkiin Vuosisatojen ikäinen, mutta nykypäivää elävä ruukkimaisema on ainutlaatuista Suomessa. Ikivanhat jalopuut luovat oman vehreän tunnelmansa rauhalliseen käyskentelyyn jokimaisemassa. Muutaman askeleen päässä on kuitenkin monipuolisia taidenäyttelyitä, ...
Ruokaretki.fi tavoittaa lähiruoasta kiinnostuneet herkkusuut Suomen suosituin luontomatkailumedia Retkipaikka.fi on saanut rinnalleen lähiruokaan ja ruokamatkailuun keskittyvän valtakunnallisen Ruokaretki.fi -palvelun. Ruokaretki.fi kertoo ruoantuottajista, tapahtumista, ravintoloista ja kahviloista, jo...
World Ski Awards 2017 toi tunnustusta Iso-Syötteelle Iso-Syöte on virallisesti Suomen paras tunturi. Hiihtokeskus Iso-Syöte palkittiin viikonloppuna Suomen parhaana hiihtokeskuksena ja Hotelli Iso-Syöte Suomen parhaana boutique-hiihtohotellina vuotuisessa hiihtokeskusten Oscar-gaalassa Itävallan Kitzbü...
Uusi rinnekabiini – säännöllinen iltaliikenne Tahkon huipulle alkaa Tahkon perinteinen rinneravintola Panorama Bar on hankkinut tulevaksi talveksi oman tampparin alustalle rakennetun 20-paikkaisen kabiinin henkilökuljetuksiin. Sen kyydissä Tahkon huipulla sijaitsevaan ravintolaan pääsee nopeasti myös iltaisin, kun hi...
20 parasta talvielämystä palkittiin Tahkolla Tahko julkaisee 50v -juhlakauden kunniaksi ”50 parasta elämystä Tahkolla” -listan. Lista julkaistaan kolmessa osassa ja nyt julkaistiin 20 parhaiksi arvioitua talvielämystä. Tahkon parhaita palveluita, hetkiä ja kohteita Nyt julkaistaan sesongi...
Miksi tekisin kaiken ulkona? Yksinkertainen kysymys saattaa ulkoilmaihminen ajatella. Jopa itsestäänselvyys. Haluan kuitenkin kannustaa ja rohkaista lisää ihmisiä elämäntyyliin, joka tuo pintaan ainoastaan positiivisia asioita. Tästä syystä välillä pitää perustella asioita: Ja j...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika