Ulkoilma 18.12.2014

Kansainvälinen eläinten oikeuksia ajava järjestö Four Paws järjesti outdoor-alan yrityksille haasteen. Cruelty Free Down Challenge mittasi yritysten untuvantuotantoprosessit eettiseltä näkökannalta. Fjällrävenin untuvantuotantoprosessi sijoittui parhaiten tutkimuksessa, jonka tulokset on nähtävillä Four Pawsin verkkosivuilla. Toiseksi parhaiten sijoittui Patagonia ja kolmanneksi jäi Mountain Equipment.

Untuvaa käytetään paljon esim. tyynyissä ja peitteissä, mutta outdoor-ala on untuvan ”suurkuluttaja”. Hanhen- ja ankanuntuva toimivat erinomaisena lämmöneristeenä takeissa ja makuupusseissa kylmissä olosuhteissa.

Heikoimmin tässä haasteessa sijoittui Vanga, Deuter ja Haglöfs. Tosin kaikki mukana olleet yritykset tekevät töitä tämän asian parissa.

Järjestön mukaan useat alan yritykset ovat käyneet läpi tuotantoprosessejaan ja ovatkin huomioineet hyvin eläinten hyvinvoinnin toimitusketjussaan. Fjällräven on työskennellyt korkealaatuisen untuvan kanssa jo 40 vuoden ajan. Jo vuonna 2009 untuvan tuotantoprosessit olivat hyvin kontrolloituja. Fjällräven takaa tuotteissansa olevan ainoastaan korkealaatuista ja eettisesti tuotettua untuvaa. Fjällrävenin tuotteiden untuvan alkuperä on myös täysin jäljitettävissä.

Tutustu tuloksiin www.down.four-paws.org/home-en/?locale=en_US

Lähde: Fjällräven / Four Paws

Luitko jo nämä?

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika