Ulkoilma 3.1.2014

1. Oleilu riittää: Luonnossa ei tarvitse välttämättä harrastaa hikiliikuntaa, sillä jo muutaman minuutin oleskelu luonnossa lisää hyvinvointia. Jo luontokuvien tai -maisemien katselu edistää esimerkiksi leikkauspotilaiden toipumista.

2. Hyvää oloa: Myönteiset tunteet lisääntyvät ja mielialat tasaantuvat. Mielenterveysoireet, kuten ahdistus, vähenevät. Luonnosta saa myös esteettisiä elämyksiä.

3. Ympäristö aktivoi: Liikunta luonnon helmassa koetaan usein kevyempänä kuin sisätiloissa, vaikka vauhti tutkitusti reipastuu luontoympäristössä. Luontoympäristö tehostaa liikunnasta saatavia terveysvaikutuksia.

4. Vastustuskyky kasvaa: Valkosolujen määrä ja allergeenien vastustuskyky lisääntyvät, mikä auttaa pysymään terveenä.

5. Fyysiset ominaisuudet kehittyvät: Motoriset perustaidot, kuten tasapaino, kehittyvät erityisesti pienillä lapsilla.

6. Stressi vähenee: Stressihormonin määrä, verenpaine ja syke alenevat. Luonto elvyttää.

7. Oppimisvalmiudet kehittyvät: Tarkkaavaisuus ja keskittyminen vahvistuvat, ja tuottavuus kasvaa.

8. Sosiaalisuus ja yhteisöllisyys vahvistuvat: Luottamus ja vuorovaikutus ihmisten välillä lisääntyvät, ja ihmiset kokevat toisensa myönteisesti.

9. Yhteistä ja edullista: Kaikki tulotasosta riippumatta voivat saavuttaa luontoilun hyvinvointivaikutukset, sillä luonnossa liikkuminen on yleensä maksutonta ja kaikille avointa.

10. Elinikä pitenee: Tutkimuksen mukaan Japanin senioriväestöstä ne, joiden asuntojen lähellä oli kävelyyn sopivia puistoja, olivat muita todennäköisemmin elossa viiden vuoden kuluttua, kun esimerkiksi ikä oli otettu huomioon.

UlkoilunMaailma.fi / Lähde: Metsähallitus / Kuva: Mika Mannonen

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika