Ulkoilma 19.11.2017

Amerikkalainen Osprey toi syksyllä markkinoille täysin uuden duffel-laukkujen sarjan, nimeltään Transporter. Sarjaan kuuluvat 40, 65, 95 ja 130:n litratilavuuden laukut. Transporter -sarjan laukut kulkevat näppärästi selässä tai olalla. Järeä 420D:n kangas antaa kestävyyttä kovempaankin menoon. Minulla Ulkoilman testissä laukut ovat seikkailleet elokuusta alkaen.


Mainos


Ospreyltä kerrottiin minulle, että heiltä on tulossa mielenkiintoinen uutuus tämän vuoden syksylle. He arvelivat, että minua tämä uutuus voisi kiinnostaa, ja oikeassa he siinä olivatkin. Kyseessä oli uusi sarja laadukkaita duffel-laukkuja, joista käytetään myös nimitystä varustelaukku. Uusi Transporter -sarja tulee markkinoille, joilta löytyy jo paljon hyvin saman tyyppisiä varustelaukkuja. Erottuminen tunnetuista malleista, kuten The North Facen legendaarisesta varustelaukusta vaati jotain uutta. Laadukkaan tuntuiset materiaalit ja tarkat yksityiskohdat auttavat onneksi erottumaan edukseen. Itse asiassa muutaman kuukauden käytön jälkeen vanhat varustelaukut alkavat tuntumaan heppoisilta ja kömpelöiltä.

Minulla testissä olleet koot olivat pienempi 40 litrainen sekä suurempi 95 litrainen varustelaukku. Olen käyttänyt laukkuja matkailuautolomalla, mökkiviikonlopuissa, kuvausreissuilla, eräopashommissa sekä varusteiden kuljettamiseen vaelluksille. Olen yrittänyt saada varustelaukuista mahdollisimman paljon ja monipuolisesti irti. Pienemmässä mallissa on erillinen olkahihna mutta pääosin varustelaukut ovat kulkeneet selässä.

Testissä huomattua

Transporter -varustelaukuissa on kätevät, jykevät kahvat, joista laukkujen siirtäminen ja nostaminen on helppoa esimerkiksi kuljetusboksiin auton katolle. Materiaali on paksua 420D:n ripstop nailonia, joten se kestää hyvin käyttöä. Materiaalit ovat raikkaan värisiä ja pinnan tekstuuri tekee ulkonäöstä todella laadukkaan. Varustelaukku kulkee kätevästi selässä hyvin muotoiltujen olkainten ansiosta. Rintaremmi parantaa kannettavuutta. Varustelaukussa on pari vetoketjullista taskua, joista yksi on varustelaukun ulkopuolella. Osprey osaa tämän homman.

Kaksi vierekkäistä klipsiä hämmentävät.

Varustelaukun kannen avaaminen on helppoa, sillä vetoketjun kouruun on panostettu. Kansi suljetaan erikseen vielä klipseillä. Tässä kohtaan voisi mainita ainoan mieltä askarruttaneen seikan, nimittäin kansi ja olkaimet kiinnitetään molemmat klipseillä. Klipsien määrä hämmentää ja ne tuntuivat hiukan sekavilta. Periaatteessa klipsejä voi yrittää käyttää ”väärin”. Tämä siis pieni seikka, jonka kanssa toki oppii nopeasti elämään.

Transporter -varustelaukku on pakattavissa pieneen pussiin, joka tulee uuden varustelaukun mukana. Pussia voi sellaisenaan hyödyntää pakkaamiseen.

Itse toivoisin tällaiseen varustelaukkuun irrotettavaa kevyttä lantioremmiä, jolloin varustelaukku olisi täydellinen.

Parasta duffelia

Mielestäni Osprey Transporter -varustelaukut ovat toimineet moitteetta, ne näyttävät hyviltä ja tuntuvat erittäin laadukkailta. 40 litrainen versio toimii hyvin mökkiviikonlopuissa sekä kulkee lentomatkailussa käsimatkatavaroissa. 95 litrainen versio on palvellut hyvin varusteiden kuljettamiseen – siihen mihin nämä ovat alunperin tarkoitettu.

Tällainen hyvä varustelaukku voisi toimia myös käytännöllisenä joululahjana henkilölle, joka harrastaa, matkailee, seikkailee, mökkeilee tai tykkää hiukan järeämmästä repusta päivittäiseen käyttöön.

Suomessa Osprey Transporter -varustelaukkuja myy Partioaitta. Hinnat 120 – 180 euroa.

Testi on tehty yhteistyössä Osprey Europe Ltd:n kanssa Osprey Europe Ltd:n aloitteesta.

Teksti ja pääkuvat: Mika Mannonen


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Ulkoilman testissä Haglöfs LIM Strive 50 -rinkka Sain Haglöfsiltä testattavaksi heidän kevään rinkkauutuuden Strive 50:n. Strive 50 kuuluu Haglöfsin LIM-sarjaan, joten materiaalit ovat erittäin kevyitä. Rinkka soveltuu grammanviilaukseen mutta myös nopeaan retkeilyyn. Haglöfsin kevään 20...
Esittelyssä: Päivittynyt Haglöfs NEJD 80 Haglöfsin vaellusrinkka NEJD 80 päivittyi tälle kaudelle. Uudessa mallissa on korjattu kaikki meidänkin kritisoimat kohdat. Uudessa rinkassa on onneksi sama erittäin hyvä ja yksinkertainen kantojärjestelmä. Uudessa mallissa on nyt kaikki t...
Testissä uudistunut Osprey Talon / Tempest reppu Tänä keväänä legendaariset Osprey Talon (Unisex) ja Tempest (Naiset) reppusarjat uudistuivat. Uudistuneessa repussa huomiota on kiinnitetty erityisesti kantojärjestelmään. Olemme tutustuneet malleihin Talon 33 ja Tempest 20. Kymmnen vuotta mar...
Testissä Haglöfsin ensimmäinen kuorikenkä: Barken Pääsimme testaamaan Haglöfsin ensimmäistä kuorikenkää Barkenia. Barken on loppuunsa viritetty täysnahkainen vaelluskenkä todella haastaviin olosuhteisiin. Barken on suunniteltu ympärivuotiseen käyttöön ja kengistä löytyy lisäksi Recco-lähetin. ...
Testissä: Uutta tekniikkaa puhkuva Petzl Reactik+ -otsavalaisin Sain testiin Petzlin syksyn uutuusmallin Reactik+:n, joka edustaa uusinta otsavalotekniikkaa. Muutamia vuosia markkinoilla ollut vastavalontunnistin on saanut rinnalleen Bluetooth-ominaisuuden. Tuoko Bluetooth lisäarvoa otsavalaisimelle? Ransk...
Testi: Sasta Jero-retkeilyhousut miehille ja naisille Saimme Ulkoilman testiin puuvillapohjaiset Sasta Jero ja Jero W retkeilyhousut. Jero-retkeilyhousuista löytyy toimivuutta, näköä ja pari moitetta. Sastan juuret yltävät syvälle Nurmekseen Pohjois-Karjalaan vuoteen 1969. Yli 45-vuoden kokem...
Mitä pitäisi ymmärtää makuupussien lämpöarvoista? Retkeilijä saattaa helposti hukkua makuupussiviidakkoon uutta pussia hankkiessa. Mitä tulisi ymmärtää makuupussien kyljessä olevista lämpöarvoista? Suomessa ja Euroopassa myytävissä makuupusseissa käytetään yleisesti EN 13537 –standardin mukai...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika