Ulkoilma 17.7.2017

Sähköavusteiset pyörät yleistyvät kovaa vauhtia. Alan harrastajien kesken sähköavustus jakaa voimakkaasti mielipiteitä, osa vastustaa sähköpyöriä periaatteen vuoksi, toiset vannovat sähköavusteisuuden tuovan lisää moniulotteisuutta harrastukseen. Korkea hankintahinta pistää väkisin pohtimaan, onko sähköpyörää järkevä ostaa, vai olisiko vuokraaminen kustannustehokkaampi vaihtoehto.


Mainos


Muodostaakseni oman mielipiteeni päädyin vuokraamaan sähköavusteisen fatbiken Saariselältä, Lapin Safareiden toimipisteestä. Täysjousitettu vuoden 2016 Haibike Full Fat SIx’n kolmen tunnin vuokrahinta oli 40 € ja koko vuorokausi olisi maksanut 60 €. Hintaan sisältyi kypärän, pumpun ja paikkavälineiden lisäksi lukko. Vastaavan pyörän ostohinta on maahantuojan sivuilla noin 4600 €.

Paikan päällä allekirjoitin vuokrauslomakkeen ja valitsin kypärän. Kypärä oli tarina sinänsä, sillä se oli luokiteltu pyöräilyn lisäksi lasketteluun, kiipeilyyn, melontaan ja siinä oli Recon lumivyöpaikannin. Pyöriä noutaessa naureskelin, että onneksi Lapin kesä on vähäluminen ja lumivyöryyn en todennäköisesti joutuisi.

Täysjousitettu Fatbike on ensi näkemältä kunnioitusta herättävä laite. Järkälemäinen ulkomuoto, Rockshockin Pluto – ilmakeula, Maguran nelimäntäiset levyjarrut ja Yamahan valmistava moottori lupaavat hyvää. Pyörä luokitellaan 250W:n teholla sähköavusteiseksi polkupyöräksi, joten sitä ei tarvitse katsastaa, eikä siihen tarvita omaa liikennevakuutusta. Huippunopeudet eivät kuitenkaan pääse karkaamaan, sillä laki määrää, että mikäli vauhti kasvaa yli 25 km/h, avustus leikkautuu automaattisesti pois päältä. Kovempaakin pyörällä pääsee, mutta silloin on edettävä omalla lihasvoimalla.

Ensipuraisu

Akku kiinni, näyttö paikalleen ja oli aika suunnistaa kohti tuntureita.

Lähtö täydellä avustuksella on kokemus, jota on vaikea pukea sanoiksi. Muutamalla polkaisulla pyörä tuntuu vetävän itsestään ja naama oli niin sanotusti näkkärillä. Wooou, voiko pyöräily olla tällaista? Pyörän massan tuntee, mutta eteneminen on helppoa. Kyse on edelleen pyöräilystä, mutta tuntuu kuin reisissä olisi tuplasti enemmän potkua.

Saariselän tunturialueella riittää jyrkkiä mäkiä ja haastetta, joten päätin ottaa heti luulot pois ja suuntasin kohti Kaunispää -tunturin huippua. Ylämäessä eron huomaa selkeästi. Neljä tuumaa leveä takapyörä ei sudi ja avustus tuo kaivattua lisäapua jyrkässä tunturissa. Ilman avustusta mäen olisi joutunut taluttamaan tai ainakin nousuvauhti olisi ollut melkoista matelua. Kyllä sähköläskillä hien saa pintaan, siitä ei ole epäilystäkään.

Parhaimmillaan pehmeällä alustalla ja jyrkissä nousuissa.

Fatbiken renkaat kantavat hyvin ja Haibike etenee pehmeällä alustalla, kuten suossa tai hiekassa todella hyvin. Pahassakin paikassa pitää muistaa polkea, sillä avustus toimii ainoastaan, kun pyörällä poljetaan. Usein tuntuukin, että kuskilta loppuu uskallus ennemmin kuin pyörä jää suohon jumiin.

Omasta kuntotasosta ja maaston haastavuudesta riippuen avustuksen suuruutta voi vaihdella. Eritasoisia avustusvaihtoehtoja on neljä ja kun sen kertoo kahdellakymmenellä vaihteella, on käytettävissä olevia vaihtoehtoja 80! Kokemus osoitti, että tehokkain avustus ei aina ole paras. Teknisemmässä maastossa pienempi avustus on usein järkevämpi vaihtoehto, jolloin ennättää kropallaan tai jarrulla reagoimaan vastaantuleviin esteisiin.

Akun kesto

Maahantuoja lupaa, että akku kestää pienimmällä avustuksella jopa +140 kilometriä. Pyörän näytöstä näkee sen, kuinka monta kilometriä akku kestää milläkin avustuksen tasolla. Lisäksi näytöstä saa muuta hyödyllistä dataa, kuten nopeuden, keskinopeuden ja kuljetun matkan. Vielä kun oman sykemittarin saisi yhdistettyä näyttöön, niin paketti olisi täydellinen.

Yhteenveto

Normaaleihin pyörälenkkeihin verrattuina keskivauhti kasvoi ja kuljettu matka piteni. Jalat olivat silti hapoilla ja treeni oli tehokas. Sähköfätilla on mahdollista tehdä myös helpompi lenkki, edetä rennosti ja ihailla maisemia. Huikean päivän jälkeen ilahdutti se, että vuokrapyörä on huoltovapaa. Muiden pestessä palauttamaani pyörää, minä saunoin jo mökillä hymy huulilla. Vuokrauksesta jäi varsin positiivinen fiilis ja suosittelen sähköavusteisen pyörän testaamista kaikille, iästä tai kuntotasosta riippumatta. Hauskaa tulee taatusti olemaan!

Lisää tietoa sähköpyöristä www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3777/sahkoiset_liikkumisvalineet_liikenteeseen_vuoden_alusta

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Lapland Safaris:n kanssa.

Teksti: Karolina Arén / Kuvat: Janne Antola


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Visit Finland syventää suuralueyhteistyötä Järvi-Suomen maakuntien kanssa Business Finlandin matkailua edistävä Visit Finland -yksikkö kehittää yhteistyössä Järvi-Suomen maakuntien ja matkailuorganisaatioiden kanssa Järvi-Suomesta Lappia vastaavaa houkuttelevaa matkakohdetta ja aluebrändiä. Järvi-Suomea markkinoidaan maail...
Visit Finlandin kärkituotekilpailun voittajat hurmaavat matkailijoita metsäkylvyillä, villiruoalla j... Suomi kiinnostaa matkailumaana nyt ennennäkemättömän paljon, ja uusille, kansainvälisesti vetovoimaisille matkailutuotteille on kova kysyntä. Business Finlandin Visit Finland -yksikön järjestämässä kärkituotekilpailussa voittajiksi valikoituivat suom...
Polkupyörällä maailman ympäri – vuodessa Inarista Italiaan Vuosi pyöräilyä Euroopassa Tomi Rantanen aateloitiin kansallispuistopyöräilijäksi hänen poljettua noin sadassa päivässä lävitse kaikki Suomen silloiset 39 kansallispuistoa. Matkaa reissulle kertyi noin 5200 kilometriä. Kansallispuistopyöräily oli To...
Nautinnollista retkeilyä Lapissa Lapin matkailu on nousussa. Talven lennot Kittilään nousivat 17 % edellisvuoteen nähden. Myös kesämatkailu nostaa päätään, sillä pitkäjänteinen työ kesän markkinoinnissa alkaa tuottaa tulosta ja asiakkaat huomaavat Levin monipuolisen tarjonnan. Viime...
Alppikesä on täällä Kukat kukkii, linnut visertää, eläimet äänehtivät ja ennen kaikkea lanta haisee. Siltä tämä Alppikylä tuoksuu, näyttää ja luontoihminen rakastaa sitä! Kaikki on luonnollisessa tilassa sveitsiläisen organisoidusti, ruoho ei rehota, roskia ei ole kadui...
Kirja: Peltsin Lapissa – Lähde pohjoiseen tutussa seurassa! Eränkäyntiin erikoistunut toimittaja Mikko "Peltsi" Peltola johdattaa lukijan Lapin erämaihin ja pohjoisen elämänmenoon. Peltsi koluaa Lapin erämaita ja turistikohteita ja tapaa paikallisia ihmisiä askareissaan. Peltsin Lappia ovat sininen het...
Kiilopään kesässä kiikaroidaan lintuja ja kuvataan kasveja Kiilopään tunturikeskuksen luontolomaviikoilla retkeillään Tunturi-Lapin elinympäristöissä syventyen näiden upeaan lintu- ja kasvimaailmaan. Kiilopään Keräkurmitsat -lintuviikolla 5. - 11.6. retkeillään Kiilopään lisäksi Sodankylän, Inarin ja Utsj...
Tahko valittiin Suomen parhaaksi hiihtokeskukseksi Tahko valittiin Suomen parhaaksi hiihtokeskukseksi säästämiseen keskittyneen verkkosivuston CUPONATIONin toteuttamassa kilpailussa. Listaus Suomen hiihtolomakohteista tuotettiin bloggaajien, kaupunkien ja matkakeskusten avulla. Äänestykseen mukaan pä...
Matkailija ihastuu, tai suorastan rakastuu helposti Fiskarsin Ruukkiin Vuosisatojen ikäinen, mutta nykypäivää elävä ruukkimaisema on ainutlaatuista Suomessa. Ikivanhat jalopuut luovat oman vehreän tunnelmansa rauhalliseen käyskentelyyn jokimaisemassa. Muutaman askeleen päässä on kuitenkin monipuolisia taidenäyttelyitä, ...
Rukalla uskotaan kasvuun – kaavoituksen myötä Rukalle toinen kävelykylä Kuusamon kaupunki ja Metsähallitus ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen Itä-Rukan kaavoituksen käynnistämisestä. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on nykyisen asuntovaunualueen muuttaminen majoitus- ja liikerakennusten alueeksi sekä kaavan muuttam...

Kommentit

kommenttia

Elämme ulkoilmasta. #elämmeulkoilmasta ulkoilu, retkeily, vapaa-aika