Ulkoilma 24.10.2017

Fjällräven tuo myyntiin 16.11.2017 120 villapaitaa valikoiduissa Fjällräven Brand Storeissa ja Fjällrävenin verkkokaupassa. Kyseessä eivät ole mitkä tahansa villapaidat, sillä Brattlands No. 1 Sweater -paidat ovat aivan erityisiä. Ne on valmistettu 100 % :sta ruotsalaisesta villasta, joka tulee Fjällrävenin osaksi omistamista lampaista.


Mainos


Muutama vuosi sitten Fjällräven päätti tehdä syvemmän katsauksen villan toimitusketjuunsa, mikä paljasti vaikeudet jäljittää villan alkuperä farmitasolle saakka.

Christiane Dolva, Fjällrävenin Sustainability Manager , kestävän kehityksen päällikkö.

Ostimme usein villaa lankatoimittajien kautta, tai jopa kangas- toimittajilta, jotka ovat yhteydessä lankatoimittajiin, jotka edelleen ovat yhteydessä kehrääjiin, jne. Oli hankalaa ostaa villaa suoraan tuottavalta farmilta”, kertoo Christiane Dolva, Fjällrävenin Sustainability Manager , kestävän kehityksen päällikkö.

Fjällräven oli jo saavuttanut täyden jäljitettävyyden untuvalleen, mistä syntyi oma ”Down Promise”-standardi, joka on tunnustettu yhdeksi outdoor-alan parhaimmista. Näin olleen Fjällrävenin toimitusjohtaja Martin Axelhed halusi soveltaa samaa ajattelutapaa myös villaan: “tiesimme, että villaa voidaan tuottaa kestävällä tavalla, ja halusimme nähdä, voiko ajatuksen viedä seuraavalle tasolle

Yhdessä Ruotsin Åren lähellä sijaitsevan ja holistiseen tapaan toimivan Brattlandsgårdenin kanssa Fjällräven starttasi best practice-projektin nähdäkseen, kuinka paljon omaa villan toimitusketjua voisi selkeyttää.

Brattlands Sweater No. 1 on projektin yksi lopputulos. Matka on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Kehrääjillä oli 70 kilon urakka pestyä villaa edessään ja kehrääjiä oli vain yksi hetken ajan, työvoimapulan takia. Myös kudontaprosessi vei kauemmin kuin oli ajateltu. Ja nyt jälkeenpäin ajateltuna, kommunikaatio eri osapuolten välillä olisi myös voinut olla parempaa. Ja jos vielä mietitään, että teollisuuden ala, joka tässä mittakaavassa oli oikeastaan kokonaan ehtinyt hävitä Ruotsista, piti elvyttää aivan nollista, oli montakin syytä luovuttaa heti alkuunsa. Mutta Fjällräven piti päänsä ja villapaidat ovat kyllä jokaisen vaivan väärti.

Klassisen yksinkertaisena tämä neule näyttää hyvältä vielä vuosien päästä. Laatu on myös ensiluokkainen, pinta on pehmeä, mukavan tuntuinen ja ei kutita laisinkaan. Villa on 19 ja 21 micronin väliltä. Tätä lukua voi verrata merinovillaan, joka on yleensä 17 ja 24 micronin väliltä – mitä matalampi luku, sitä hienompaa villaa on.

Tuotesuunnittelija Sarah Isaksson.

Jos sinulla on mielessäsi kuva siitä, miltä talvisen villapaidan pitää näyttää… no, tämä on juuri sellainen. Siinä on ihana ajattomuuden ja ikuisuuden tuntu”, sanoo tuotesuunnittelija Sarah Isaksson. “Paita on paksun tuntuinen ja siinä on struktuuria. Mutta itse villa on todella hienoa. Se on todella hyvin eristävää, joten paita lämmittää erinomaisen hyvin. Raglan-hihat lähtevät kaula-aukon kohdalta eikä suoraan hartioilta, mikä saa aikaan mukavan, joustavan paidan, joka mukailee vartalon liikkeitä”.

Fjällräven toivoo pilottiprojektin kautta pystyvänsä sekä laajentamaan mallistoa että saavansa hyvät eväät kansainvälisen villantoimitusketjunsa kehitystyölle.

Lähde ja kuvat: Fjällräven


Mainos



Nämä saattavat kiinnostaa sinua

Testissä Fjällrävenin telttauutuuksien raskassarjalainen – Keb Endurance 3 Fjällräven uudistaa täksi kevääksi koko telttamallistonsa. Uudistuksen myötä Fjällräveniltä löytyy 16 telttaa kaikenlaisiin seikkailuihin aina yhden hengen kesäretkistä vaativiin neljän hengen talvivaelluksiin. Kokonaisen telttamalliston testa...
Fjällräven nousi sadan arvostetuimman brändin joukkoon Suomessa Fjällräven nousi uusimmassa Taloustutkimuksen tekemässä Suomen arvostetuimmat brändit 2014- tutkimuksessa 100 parhaan joukkoon, sijalle 98. Sijoitus parani edellisestä vuodesta 8 pykälää. Tämän vuoden kuluttajatutkimuksessa oli mukana kaiken kaikkiaa...
Helsingin Yrjönkadulle Fjällräven Brand Corner Fjällräven vahvistaa brändikonseptiaan ja näkyvyyttään pääkaupunkiseudulla, kun aivan Helsingin sydämeen, Yrjönkadun Partioaittaan, avataan lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna uusi Fjällräven Brand Corner. Yrjönkadun Partioaitassa tulee olemaan esill...
Greenland backpack – päiväreppu perinteisessä hengessä Greenland-repun idea syntyi, kun eräs tuotemerkin uskollinen käyttäjä keksi uusiokäyttää vanhan Fjällräven-takkinsa. Pelkistetyn mallinen reppu on helppo kantaa mukana päiväreissuilla. Greenland Backpack on ommeltu vahvasta G-1000 Heavy Duty –kankaas...
Haglöfsin uusi projekti mahdollistaa Wi-Fin erämaassa Haglöfs teki markkinatutkimuksen, jonka tuloksena Haglöfs on hionut brändiään ja aloittanut uuden kampanjan. Haglöfs Weather-fi kampanjan ydin on Wi-Fi-tukiasema keskellä erämaata Kungsledenin vaellusreitin varrella. Haglöfsin Euroopassa tekem...
FC13 – Valmistautumista ja varusteita Fjällräven Classic 2013 – vaellustapahtumaan valmistautuminen alkaa ohjeiden läpikäymisellä sekä pakollisten varusteiden tarkistamisella. Tapahtuman sivuilta löytyy paljon erilaisia ohjeita ja neuvoja valmistautumiseen. Tämä on tietenkin ymmärrettäv...
Fjällräven Classic: Skandinavian suurin vaellustapahtuma laajentuu globaaliksi Tällä hetkellä Fjällräven Classic järjestetään kaukana Napapiirin yläpuolella, Pohjois-Ruotsissa. Vuodesta 2005 lähtien hieman yli 2 000 vaeltajaa jopa 35:stä eri maasta on kävellyt joka vuosi 110 kilometrin matkan Nikkaluoktasta Abiskoon. He kantava...
UlkoilunMaailma.fi mukana Fjällräven Classic – vaellustapahtumassa UlkoilunMaailma.fi sivuston Mika Mannonen osallistuu Fjällräven Classic – vaellustapahtumaan osana suurempaa suomalaisryhmää. Fjällräven Classic käydään 9.-16.elokuuta Pohjois-Ruotsissa. Vaellustapahtumassa taitetaan 110 kilometrin matka Nikkaluokta...
Pikatestissä Sarek Winter Jacket – takki talven retkille Sarek Winter Jacket kuuluu Fjällrävenin Sarek-perheeseen, jonka tuotteille ominaista on perinteikäs ulkonäkö, kulutusta kestävät toimivat osat ja sopivuus juuri pohjoismaisiin olosuhteisiin. Tämä talvitakki on suunniteltu toimimaan luotettavasti liik...

Kommentit

kommenttia

elämme ulkoilmasta.